لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

نبرد سنگین در منطقۀ مورد مناقشۀ نوگورنو قره باغ


گزارش ها از نبرد سنگین در منطقۀ مورد مناقشۀ نوگورنو قره باغ در داخل آذربایجان حکایت دارد.

باکو و ایریوان، هر کدام یکدیگر را متهم به شروع این درگیری کرده‌اند.

اردوی ارمنستان نیروهای آذربایجان را متهم کرده که با استفاده از تانک، توپخانۀ سنگین و هلیکوپترهای جنگی آغازگر حملۀ گسترده بوده اند.

نیروهای نظامی آذربایجان
نیروهای نظامی آذربایجان

اردوی آذربایجان گفته است که نیروهای خط مقدمش شب گذشته اول مورد آتشباری شدید قرار گرفتند و برای پاسخدهی به این حملات مجبور به اتخاذ اقدامات فوری شدند.

نوگورنو قره باغ در داخل آذربایجان موقعیت دارد ولی در کنترول ارمنی تباران است.

وزارت دفاع آذربایجان گفته است که 12 سربازش در جنگ با نیروهای ارمنی کشته شده اند.

سرژ سارکیسیان رئیس جمهور ارمنستان
سرژ سارکیسیان رئیس جمهور ارمنستان

سرژ سارکیسیان رئیس جمهور ارمنستان گفته است که نیروهای آذربایجان هژده سرباز ارمنی تبار را کشته اند.

اما او این را مشخص نساخت که آیا این سربازان به نیروهای جدایی طلب تحت حمایت ایریوان متعلق بودند یا این که به اردوی ارمنستان.

گزارش ها از محل می رسانند که دو غیر نظامی هم به شمول یک پسر دوازده ساله در منطقه کشته شده اند.

وزارت دفاع ارمنستان این را جدی ترین درگیری ها از زمان متارکۀ سال 1994 توصیف کرده و از ایالات متحده، روسیه و فرانسه خواسته که به طور فوری مداخله کنند.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا نقض آتش بس را با قوی ترین الفاظ محکوم کرده و با همه خانواده های متأثر شده ابراز همدردی کرده است.

جان کری وزیر خارجه امریکا
جان کری وزیر خارجه امریکا

کری در بیانیۀ روز شنبه از همه طرف ها خواسته که از خود خویشتن داری نشان دهند، از درگیری دست بکشند و آتش بس را رعایت کنند.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا هم درخواست مشابه کرده است.

به گزارش رسانه های روسی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از هر دو طرف خواسته که از جنگ دست بکشند.

جنگ در نوگورنو قره‌باغ در ماه فبروری 1988 آغاز و تا ماه مارچ 1994 در ناحیه قره‌باغ، واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین اکثریت ارمنی ساکن با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه یافت. با بالا گرفتن درگیری، هر کدام از طرفین سعی در پاکسازی قومی مناطق تحت تصرف خود از نژاد دیگر کردند.

در نتیجه جنگ در نوگورنو قره باغ بیش از 35 هزار نفر کشته شدند و بیش از 800 هزار نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند.

برای برقراری صلح دایمی و فراگیر در منطقه کوشش‌های متعددی به عمل آمد و طرح‌های صلح مختلفی ارائه گردید، ولی هیچ‌ یک به نتیجه عینی و مورد انتظار نرسید و وضعیت حاکم بر منطقه همچنان نه جنگ و نه صلح است.

بحران نوگورنو قره باغ موجب قطع روابط دیپلماتیک جمهوری آذربایجان و ترکیه با ارمنستان، انسداد مرزها و شرایط جدید و شکننده‌ای را در فضای منطقه قفقاز جنوبی حاکم نمود.

حضور و نقش آفرینی بازیگرانی نظیر ایران، ترکیه، روسیه، امریکا، فرانسه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد در روند تحولات نوگورنو قره باغ موجب شد این بحران ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی به خود گیرد.

پس از اعلام آتش‌بس در 24 دسمبر 1994 میلادی شورای عالی نوگورنو قره باغ روبرت کوچاریان را به عنوان نخستین رئیس جمهور این منطقه انتخاب نمود.

گزارش: مصطفی صدیقی

XS
SM
MD
LG