لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

موضعگیری جدید حکومت در برابر مخالفین مسلح


با آنکه رئیس جمهور افغانستان برای سرکوب مخالفان مسلح دولت تاکید کرده است، شماری از کارشناسان افغان به نتایج این موقف گیری ها از سوی حکومت چندان خوشبین نیستند.

اسحاق اتمر، یکتن از این کارشناسان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: مردم زمانی نسبت به موفقیت مبارزه علیه تروریزم امیدوار میشوند که خلا های موجود در رهبری جنگ برطرف گردد.

اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

" مشکل بیشترما در قسمت مدیریت و رهبری جنگ افغانستان است، آقای رئیس جمهور هم بیشتر خواسته اند که مسئولیت تاریخی خود را در این مقطع زمان از سرخود کم بسازند و تا جای که ما میبینیم پاسخگویی دولت بسیار ضعیف است، در جا های که شما میبینید که تقاضا میشود از طریق رسانه ها که اینها به نیروهای کمکی نیاز دارند یا در بعضی جا های که نیروهای امنیتی ما محاصره ماندند برایشان پاسخ داده نمی‌شود."

رئیس جمهور اشرف غنی روز دوشنبه در نشست فوق العاده مشورتی با اعضای شورای ملی طالبان را جنایتکاران و باغیان خوانده گفت: کسانیکه به صلح نه گفته اند پس از این فرصت اندک خواهند داشت.

در همین حال رئیس جمهور غنی عصر روز دوشنبه در دیدار با منسوبین امنیت ملی ولسوالی های شماری از ولایات نیز از آنان خواست تا از این پس ساحه فعالیت مخالفان مسلح دولت را تنگ تر سازند و منابع مالی شان را از بین ببرند.

در خبرنامه ریاست جمهوری به نقل از رئیس جمهور گفته شده که نیروهای امنیتی پس از این با راه اندازی عملیات ها مراکز تجمع مخالفین مسلح را تخریب و آنان را نابود می‌سازند.

در عین حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز تاکید می‌کنند که نیروهای امنیتی افغان باید بیشتر از پیش تشویق و تجهیز شوند.

فتح الله قیصاری عضو کمیسیون امور دفاعی این جرگه روز سه شنبه به رادیوآزادی گفت:

" ما وزیر جنگ نداریم، رئیس امنیت نداریم باید وزیر جنگ تعیین شود، رئیس امنیت ملی تعیین شود و همین اردو هم تشویق شود تا جای می‌تواند موثریت خود را داشته باشد، کمبودی های اردو و پولیس باید پوره شود بعداً یک امیدواری می‌تواند پیدا شود."

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا تغییر موقف حکومت در برابر طالبان مسلح و کشورهای حامی شان می‌تواند در راستای موفقیت عملیات های نظامی و تامین صلح و امنیت در کشور کمک کند؟

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ میلادی ظرفیت محاربوی نیروهای امنیتی افغان خیلی افزایش یافته است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

" در سال ۲۰۱۵ قوای هوایی ما، قوای انجنیری ما، مخابره، کشف، استخبارات و توپچی ما به این اندازه تقویه نبودند قسمی که در سال ۲۰۱۶ هستند. در زمستان سال گذشته بخش های که در وزارت دفاع ضعیف بودند تقویت شدند، در سال ۲۰۱۶ما از یک ظرفیت خوب برخوردار هستیم."

در این حال محمد یوسف امین ځاځی یک تن از کارشناسان افغان، بدین باور است که تنها همکاری صادقانه جامعه جهانی در راستای مبارزه با تروریزم می‌تواند به مشکلات ناامنی در کشور نقطه پایان گذارد.

وی تأکید می‌ورزد که حکومت باید هر چه زودتر حامیان مخالفان مسلح دلوت را در دستگاه حکومت شناسایی و مجازات کند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG