لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

جهان‌نیوز: ملا منصور با ایران روی برخی موارد توافق کرده بود


ملا اختر محمد منصور رهبر سابق طالبان
ملا اختر محمد منصور رهبر سابق طالبان

به گزارش این صفحۀ انترنتی محافظه ‌کار ایرانی، رهبر کشته شده طالبان افغان، در جریان اقامتش در ایران، «مذاکرات متنوع با نهادها و دستگاه‌های مختلف» داشته است.

پیش ازین وزارت خارجه ایران، خبر حضور منصور، در ایران را رد کرده‌است.

در گزارش‌ها گفته شده بود که منصور پیش از هدف قرار گرفتن در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی از ایران با استفاده از یک پاسپورت پاکستانی با نام مستعار "ولی محمد" وارد خاک پاکستان شده بود.

پاسپورت پاکستانی که رهبر سابق طالبان توسط آن به ایران سفر کرده بود.
پاسپورت پاکستانی که رهبر سابق طالبان توسط آن به ایران سفر کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که این فرد اواخر ماه مارچ به ایران رفته و در ۲۱ می پس از عبور از مرز تفتان ایران به پاکستان بازگشته بود.

سرتاج عزیز، مشاور امنیتی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان تائید کرده‌است که منصور با پاسپورت جعلی مسافرت می‌کرد.

وی گفت:

"تمامی نشانه ها تائید می‌کنند که فردی که در حمله طیاره بی پیلوت کشته شد، ملا اختر منصور است که با هویت جعلی سفر می‌کرد."

مقام‌های امریکایی گفته اند، رئیس جمهور اوباما دستور قتل منصور را صادر کرده بود.

به گفته آنها، پس از آنکه اطلاعات در بارۀ محل منصور در یک منطقه سرحدی در داخل پاکستان به دست آمد، اوباما دستور حمله بر او را داد.

منصور و یک جنگجوی دیگر در حالی که با موتر سفر می‌کردند، در نزدیکی منطقه احمد وال هدف حمله قرار گرفتند.

یک روز پس از انتشار این خبر٬ حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌ها در مورد حضور منصور پیش از کشته شدن در ایران و ورود به پاکستان از خاک ایران را رد کرد.

حالا چند هفته پس ازین حرف‌های انصاری٬ جهان‌نیوز نوشته: منصور تقریباً یک هفته قبل از کشته شدن، به مدت دو ماه در ایران حضور داشته است.

در گزارش این صفحۀ انترنتی گفته نشده‌است که ملا اختر منصور در چه سطح و با کدام ‌یک از نهادها و مقام‌های ایران مذاکره داشته است.

به گزارش جهان‌نیوز، از جمله توافقاتی که میان ملا منصور و مقام‌های ایرانی صورت گرفته «جلوگیری از پیوستن بدنه طالبان به داعش» و تلاش برای «حفظ هویت طالبان» جدا از داعش بوده‌است.

بر اساس این گزارش٬ منصور توافق کرده بود که جلو گسترش داعش بخصوص در سرحدات شمالی افغانستان و مرز افغانستان - تاجکستان را بگیرد.

جهان ‌نیوز از دیگر محورهای مذاکرات رهبر پیشین طالبان با مقام‌های ایرانی را «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده‌است.

درین گزارش همچنین هرگونه نقش ایران در ماجرای کشته‌ شدن ملا اختر محمد منصور رد شده‌است.

یک منبع که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با رادیو آزادی گفته که «افزایش ابعاد عملیات مخفی همکاری بین تهران و طالبان افغانستان به رهبری ملا منصور» پس از افزایش تهدیدهای گروه دولت اسلامی در افغانستان در اوایل سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است.

به گفته وی٬ ظهور داعش «دلیل اصلی» همکاری ایران و طالبان افغانستان است و در همین حال تهران در تلاش است تا نگذارد طالبان به یکی از هم‌ پیمانان نزدیک عربستان سعودی در منطقه مبدل شوند.

XS
SM
MD
LG