لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

اگر پالیسی انرژی تغییر نکند تلفات ناشی از آلودگی هوا افزایش می‌یابد


سازمان بین المللی انرژی می‌گوید، در صورتیکه پالیسی تولید و استفاده از انرژی در سطح جهان تغییر نکند، گراف تلفات ناشی از آلودگی هوا تا سال ۲۰۴۰ میلادی بلند خواهد رفت.

در گزارش اخیر سازمان بین‌المللی انرژی گفته شده است که در حال حاضر حدود ۶.۵ میلیون تن در سطح جهان در اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای بیرون و داخل ساختمان‌ها هلاک می‌شوند.

بعد از فشار بلند خون، امراض ناشی از تغذی نادرست و سگرت کشیدن، آلودگی هوا چهارمین تهدید بزرگ برای صحت انسان به شمار می‌آید.

موجودیت ذرات کوچک جامد و گرد‌های آلوده با تیزاب ها، فلزات، اوکساید گوگرد، اکساید نایتروژن و خاک در آلودگی هوا سهم دارند.

این ذرات کوچک در درازمدت می‌تواند باعث بیماری‌های سرطان شش، سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی شده، باعث سکته‌های قلبی شود که به هلاکت فوری می‌تواند بانجامد.

سازمان بین‌المللی انرژی می‌گوید: این ذرات جامد عمدتاً در اثر تولید و استفادۀ غیر تنظیم شده، غیر موثر و غیر مسلکی انرژی به هوا افراز می‌شوند.

به گفته این سازمان، اگر در زمینۀ تغییر پالیسی تولید و استفاده از انرژی در سطح جهان اقدام نشود، رقم تلفات ناشی از هوای آلودۀ بیرونی تا سال ۲۰۴۰ میلادی از سه به چهارونیم میلیون افزایش خواهد یافت. همچنان رقم تلفات ناشی از هوای آلودۀ داخل منازل و ساختمان‌ها از ۲.۹ میلیون به سه و نیم میلیون تُن در سطح جهان افزایش می‌یابد.

سازمان بین‌المللی انرژی می‌گوید، با آنکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی افرازات گازات آلودۀ گلخانه‌ای به اتمسفیر زمین کاهش می‌یابد، اما پالیسی‌های پلان شده و موجود در زمینۀ تولید و استفاده از انرژی در زمینۀ بهبود کیفیت هوا کافی نخواهد بود.

تا سال ۲۰۴۰ میلادی، نود درصد افزایش تلفات در قارۀ آسیا صورت خواهد گرفت.

کاهش افرازات گازهای گلخانه‌ای در کشورهای صنعتی جهان ادامه خواهد داشت، اما در کشورهای هند، جنوبشرق آسیا و افریقا در حالیکه نیاز به انرژی افزایش می‌یابد و تلاش‌ها به خاطر بهبود کیفیت هوا کم رنگ تر می‌شود، افرازات گاز‌های گلخانه‌ای و تلفات ناشی از آلودگی هوا افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG