لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

تونی بلیر اشتباهات بریتانیا در جنگ عراق را پذیرفت


گزارش تحقیقی روی کارکرد های حکومت بریتانیا که این کشور را به تصمیم گیری عجولانه برای شرکت در جنگ عراق متهم می‌کند، دیروز نشر شد.

این تحقیق هفت ساله توسط مؤسسه تحقیقاتی چلکوت "Chilcot Inquiry" انجام شده‌است.

تونی بلیر صدراعظم سابق بریتانیا در پاسخ به یافته‌های مؤسسه تحقیقاتی چلکوت می‌گوید، مسئولیت کامل توافق برای جنگ عراق را می‌پذیرد.

اما وی این را نپذیرفته که اطلاعات استخباراتی داده شده در مورد آغاز جنگ عراق نادرست بود.

بلیر این ادعا را نیز رد کرده که گویا یکی از دلایل گسترش تروریزم در عراق، آغاز عملیات نظامی نیرو های ائتلاف بین‌المللی در آن کشور بود.

بلیر: من مسئولیت تمامی این اشتباهات را می‌پذیرم.
بلیر: من مسئولیت تمامی این اشتباهات را می‌پذیرم.

آقای بلیر می‌گوید:

"کاملاً این را می‌پذیرم که در پلان و عملی کردن این مأموریت، اشتباهاتی صورت گرفته‎است. من مسئولیت تمامی این اشتباهات را می‌پذیرم، اما فکر می‌کنم این هم حرف نادرست نیست که ما تصمیم به جا گرفته بودیم."

تونی بلیر هنگامی که ائتلاف تحت رهبری امریکا برای سرنگونی رژیم صدام حسین به عراق حمله کرد، صدراعظم بریتانیا بود و با شرکت در این ائتلاف توافق کرده بود.

بلیر می‌گوید، این تصمیم را به خاطر هشدار های واقعی، تهدید از تقویت گروه‌های تروریستی در آن کشور و قتل‌های گروهی از جانب رژیم صدام حسین اتخاذ کرده بود.

تحقیق و یافته‌های مؤسسه تحقیقاتی چلکوت در شش میلیون و دو صد هزار واژه نشر شده که در آن به کارکرد های تونی بلیر صدراعظم سابق بریتانیا روشنایی انداخته شده‌است.

جان چلکوت مسئول این کمیتۀ تحقیقاتی دیروز در لندن هنگام اعلان نتایج و یافته‌های نهایی گزارش‌اش گفت، حکومت بریتانیا پیش از آنکه امکان خلع سلاح رژیم صدام حسین را آزمایش کند، به جنگ متوصل شد.

چلکوت: حکومت بریتانیا پس از جنگ دوم جهانی در اشغال یک کشور مستقل سهم گرفت.
چلکوت: حکومت بریتانیا پس از جنگ دوم جهانی در اشغال یک کشور مستقل سهم گرفت.

آقای چلکوت می‌گوید:

"حکومت بریتانیا، پس از جنگ دوم جهانی در سال ۲۰۰۳ میلادی در اشغال یک کشور مستقل سهم گرفت. این خیلی یک تصمیم دردناک بود."

در سال ۲۰۰۳ میلادی، اکثریت از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، از آغاز جنگ عراق حمایت کردند.

گزارش کمیته تحقیق حکومت بریتانیا می‎گوید، تونی بلیر، هشت ماه پیش از عملیات نظامی در عراق، به جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا وعده داده بود که در هر حالت با واشنگتن ایستاده خواهد بود.

در این میان دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا دیروز گفت، کسانیکه برای جنگ عراق رأی مثبت دادند، همه در ملامتی آن شامل شوند.

کامرون به اعضای پارلمان کشورش، پیشنهاد دو روزه را مطرح کرد و افزود، در وضعیت‎های خطرناک هم مانند عراق و با وجود راهکار های دقیق، تضمینی از پیروزی وجود ندارد.

کامرون: در وضعیت‎های خطرناک چون عراق تضمینی از پیروزی وجود ندارد.
کامرون: در وضعیت‎های خطرناک چون عراق تضمینی از پیروزی وجود ندارد.

عراق یکی از مسایل بحث بر انگیز سیاسی در بریتانیا است که نظریات متفاوت و مختلف در مورد آن وجود دارد.

پس از نشر گزارش تازه از جنگ بریتانیا در عراق، راهپیمایی‎های هم بر ضد جنگ صورت گرفت و شماری خواهان محاکمه تونی بلیر صدراعظم پیشین بریتانیا شدند.

همچنان به دنبال نشر این گزارش تحقیق، خانواده‎ها و بازمانده‎های ۱۷۹ سرباز بریتانیایی که در جنگ عراق کشته شده‎اند، در لندن نشست‎های را برگزار کردند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG