لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

غورزنگ: هیئت افغان تلاش می‌کند کمک‌های نظامی روسیه را جلب کند


تواب غورزنگ سخنگو و رئیس روابط استراتیژیک شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگو و رئیس روابط استراتیژیک شورای امنیت ملی افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید: مشاور امنیت ملی که در رأس یک هیئت بلند پایه به مسکو سفر کرده‌است مقامات روسی را برای تجهیز بیشتر اردوی افغانستان تشویق کرده و تلاش خواهد کرد تا کمک‌های زیادی را از آن کشور در بخش نظامی جلب نماید.

تواب غورزنگ سخنگو و رئیس روابط استراتیژیک این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که روسیه در مبارزه با تروریزم متعهد بوده و مقامات افغان نیز تلاش خواهند کرد در این مبارزه کمک‌های بیشتر را از روسیه مطالبه نمایند.

وی گفت:

"هدف سفر این است که برای تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بخصوص قوت‌های هوایی کمک‌های فدراتیف روسیه فراهم و ترتیب شود و در عین زمان روی گسترش روابط دو جانبه امنیتی و سیاسی بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد این سفر در یک زمان مهم انجام می‌شود و باور ما بر این است که این سفر نتایج مثبت در امر مبارزه با دهشت افگنی خواهد داشت."

آقای غورزنگ گفت که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در جریان سفر چهار روزه‌اش سر از روز سه شنبه با نیکولای پتروشووف مشاور امنیت ملی روسیه، وزیران دفاع، داخله و خارجه و رهبران کمپنی‌های امنیتی آن کشور دیدارخواهد کرد.

شورای امنیت ملی قبل از این گفته بود که در این سفر تقاضا برای همکاری‌های خاص روسیه در بخش تجهیز قوت‌های هوایی بخصوص برای ترمیم و تجهیز هلیکوپتر های نوع MI35 و MI17 مهمات موجود روسی و سامان آلات مورد نیاز مطرح خواهد شد.

در آخرین اقدام ویلادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن تقبیح حمله خونین اخیر در کابل اطمینان همه جانبه حمایت از نیروهای امنیتی افغان را در بخش مبارزه با تروریزم داده است.

اما کارشناسان نظامی با توجه به نزدیکی حکومت افغانستان با امریکا و ناتو امیدوار برای بدست آوردن کمک‌های نظامی از سوی روسیه نیستند.

جاوید کوهستانی کارشناس نظامی افغان به رادیو آزادی گفت که روسیه بخاطر دوستی افغانستان با ناتو و امریکا بسیار علاقه مند نیست که نیروهای امنیتی افغان را تجهیز نماید، اما اگر کمک نماید سلاح و تجهیزات روسی بهتر ثابت شده می‌تواند.

جاوید کوهستانی کارشناس نظامی
جاوید کوهستانی کارشناس نظامی

وی افزود:

"دشوار خواهد بود که روس‌ها بیایند اعتماد بکنند در شرایط که ما با ناتو نزدیک هستیم پایگاه ناتو وجود دارد رقابت‌ها مانند گذشته از سر گرفته شده که روس‌ها بتوانند افغانستان را حمایت بکنند، اما یک راه حل خوبی است اگر روس‌ها به افغانستان کمک بکنند چرا که تجهیزات شان دارای کیفیت بهتر است از لحاظ تعلیم و تربیه وقت گیر نیست برای افغانستان همچنان در گذشته تجربه شده برای افغان‌ها خوب است."

آقای کوهستانی در حالی امکان فراهم شدن کمک روسیه را کم می‌داند که این کشور چندی قبل ده هزار میل کلاشینکوف را در اختیار پولیس افغانستان قرار داده و تعهد کرد که نیروهای افغان را تنها نمی‌گذارد.

اما آقای کوهستانی در مورد اعلام حمایت رئیس جمهور روسیه از نیروهای افغان می‌گوید که کشورهای منطقه گاه ناگاه چنین اعلام‌های را کرده‌اند، اما این گفته‌ها کمتر جنبه عملی را بخود گرفته است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG