لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

زلاند: چین می‌خواهد در صلح افغانستان نقش پر رنگی را بازی کند


فیض محمد زلاند یکی از اعضای
فیض محمد زلاند یکی از اعضای

یک هیئت غیر دولتی افغانستان پس از سفر به چین می‌گوید که این کشور تلاش دارد تا افغانستان در مرحلۀ بعدی نشست چهار جانبه در مورد صلح اشتراک کند.

هرچند پنج نشست چهار جانبه در بارۀ صلح نتایج ملموسی در پی نداشته‌است اما این هیئت پس از سفر به چین می‌گوید که مقامات چینایی تلاش دارند تا افغانستان را برای اشتراک در مرحلۀ ششم نشست چهارجانبه تشویق کند.

این هیئت به تاریخ ۲۱ ماه روان میلادی از سوی مرکز تحقیقاتی صلح و جنگ به چین رفته بود و با مقامات آن‌ کشور پیرامون پروسۀ صلح افغانستان گفتگو کرده‌است.

فیض محمد زلاند یکی از اعضای این هیئت که از سوی مرکز تحقیقاتی جنگ و صلح به چین رفته‌بود روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این کشور می‌خواهد تا در روند گفتگوهای صلح افغانستان نقش پر رنگ تری داشته باشد.

وی تلاش‌های چین را در پروسه صلح افغانستان مؤثر خوانده افزود:

"چین می‌خواهد که پاکستان را تشویق کند تا وعده‌های را که کرده‌بود آن را عملی بکند و از حکومت افغانستان هم می‌خواهد تا ادامۀ این بحث‌ها را تائید بکند کوشش‌های را که چین انجام می‌دهد حتماً نتیجه می‌دهد چون سیاست‌های صلح‌آمیز که چین پیش می‌برد در آن حکومت و مردم افغانستان همرایش همکاری می‌کند."

آقای زلاند افزود که حکومت افغانستان به دلیل اینکه پاکستان به تعهداتش در نشست‌های چهار جانبه عمل نکرده‌است، نمی‌خواهد در مرحلۀ ششم این نشست که قرار است در اسلام‌آباد برگزار گردد اشتراک کند.

حکومت افغانستان پاکستان را مقصر می‌داند که به تعهدات‌اش در این نشست‌ها عمل نکرده‌است.
حکومت افغانستان پاکستان را مقصر می‌داند که به تعهدات‌اش در این نشست‌ها عمل نکرده‌است.

از سوی هم خبر گزاری رویترز به نقل از یک منبع طالبان نوشته‌است که از تاریخ ۱۸ تا ۲۲ ماه جولای یک هیئت طالبان به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی به دعوت رسمی چین به آن کشور رفته‎است.

رویترز همچنان گفته‎است این هیئت با مقامات چین روی حضور اتباع خارجی و وضعیت کنونی افغانستان بحث کرده‎است.

تا حال پنج نشست چهار جانبه با اشرکت نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در خصوص صلح با طالبان مسلح در کابل و اسلام‌آباد برگزار گردیده‌است، اما این نشست‌ها نتیجۀ ملموسی در پی‌ نداشته‌است.

حکومت افغانستان پاکستان را مقصر می‌داند که به تعهدات‌اش در این نشست‌ها عمل نکرده و به همین خاطر این پروسه بی‌نتیجه مانده‌است.

در این حال وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که این کشور از همکار‌های چین با افغانستان قدردانی می‌کند اما تأکید دارد تا زمانیکه پاکستان به تعهداتش در نشست‌های قبلی عمل نکند، برگزاری همچو نشست‌ها سودمند نخواهد بود.

مستغنی: تا زمانی‌که پاکستان به تعهداتش در نشست‌های قبلی عمل نکند، برگزاری همچو نشست‌ها سودمند نخواهد بود.
مستغنی: تا زمانی‌که پاکستان به تعهداتش در نشست‌های قبلی عمل نکند، برگزاری همچو نشست‌ها سودمند نخواهد بود.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"همانگونه که جلالت‌مآب رئیس جمهور افغانستان اخیراً بسیار به صراحت فرمودند افغانستان در این مرحله از پاکستان انتظار ندارد که در افغانستان صلح بیاورد بلکه انتظاری را که داشت این‌ است هرگاه عزم و اراده برای همکاری در زمینه داشته باشد عمل به تعهدات صورت گرفته‌، داشته باشد پاکستان می‌تواند توافقات بسیار روشن را که در نشست‌های گذشته چهار جانبه صورت‌ گرفته عملی بسازد."

آقای مستغنی گفت که پاکستان در نشست‌های چهار جانبه تعهد سپرده بود که در برابر طالبان مسلح که صلح نمی‌خواهند اقدام خواهد کرد اما وی می‌گوید که این تعهدات تا هنوز عملی نشده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز پیش از این‌ گفته‌است که از پاکستان نمی‌خواهند که طالبان را به صلح حاضر کند بلکه این کشور باید مراکز مخالفان مسلح دولت‌ را در خاک‌اش از بین ببرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG