لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

فعالان: تمامی ابعاد حادثۀ خونین دهمزنگ باید روشن شود


برخی از کارشناسان و فعالان مدنی از حکومت می‌خواهند تا حادثه اخیر دهمزنگ شهر کابل را با شفافیت و حفظ بی طرفی بررسی کند.

این کارشناسان و فعالان مدنی افغانستان ریشه یابی حادثه دهمزنگ شهر کابل را ضروری دانسته و از حکومت می‌خواهند تا این رویداد را به گونه ملی، شفاف و بی طرف بررسی کند.

آنان روز یکشنبه طی کنفرانس تحلیل و بررسی حادثه دوم اسد در کابل گفتند، اگر تمامی ابعاد این رویداد روشن و نتیجه آن با مردم شریک ساخته نشود، حکومت اعتبارش را نزد مردم از دست خواهد داد.

احمدالله نوید یکی از برگزار کننده‌گان این نشست در مورد به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون تلاش کند تا اصل بی طرفی، منافع مردم و اصل شفافیت را رعایت بکند آنچه را که ضرور است کارشناسی بکند و تمامی ابعاد قضیه درست بررسی شود تا قضیه و پُشت قضیه طور روشن و عادلانه معلوم شود و اگر چنین نشود من فکر می‌کنم که مردم نسبت به کمیسیون‌ها بی اعتبار می‌شوند."

نوید: کمیسیون تلاش کند تا اصل بی طرفی، منافع مردم و اصل شفافیت را رعایت کند.
نوید: کمیسیون تلاش کند تا اصل بی طرفی، منافع مردم و اصل شفافیت را رعایت کند.

آقای نوید گفت که هدف دشمنان افغانستان از انجام حمله خونین اخیر در چهار راهی دهمزنگ ایجاد ترس میان مردم، تفرقه افگنی، نابود ساختن ارزش‌های انسانی و آسیب رساندن به اصل دیموکراسی بوده‌است.

کارشناسان و فعالان مدنی این خواست‌ها را در حالی مطرح می‌کنند که پیش از این اعضای جنبش روشنایی با تأکید بر اینکه تحقیق کمیسیون حکومتی برای شان قابل قبول نیست گفتند که باید کمیسیون بین‌المللی این رویداد را بررسی کند.

مظاهره جنبش روشنایی به تاریخ دوم اسد در شهر کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن به گفته وزارت امور داخله بیش از هشتاد تن کشته و بیش از سه صد تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را داعش یا گروه دولت اسلامی به عهده گرفت.

رئیس جمهور غنی، کمیسیون حقیقت یاب را به رهبری لوی سارنوال موظف ساخت تا این رویداد را به گونه جدی بررسی کرده و عاملین آنرا شناسایی نماید.

در این کمیسیون نماینده‌گان نهاد‌های مختلف حکومتی، ارگان‌های امنیتی، قضا، کمیسیون حقوق بشر و ولسی جرگه عضویت دارند.

در این حال لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که بررسی‌های کمیسیون حقیقت یاب رویداد دوم اسد به گونۀ عادلانه و بی طرف ادامه دارد.

عزیزی: بررسی‌های ما ادامه دارد ما خواهان تطبیق قانون و تأمین عدالت به مردم هستیم.
عزیزی: بررسی‌های ما ادامه دارد ما خواهان تطبیق قانون و تأمین عدالت به مردم هستیم.

بصیر عزیزی سخنگوی این اداره در مورد گفت:

"بررسی‌های ما ادامه دارد ما خواهان تطبیق قانون و تأمین عدالت به مردم هستیم هر آن نتیجۀ که از گزارش که هیئت مختلط ترتیب می‌کند این گزارش تابع دوران عدلی شده و در عین زمان لوی سارنوال افغانستان به خانواده‌های شهدا این وعده را می‌سپارد که قانون تطبیق و عدالت تأمین می‌شود."

اما برخی از کارشناسان می‌گویند، بررسی‌های کمیسیون‌های موظف در گذشته نشان داده‌است که راه را به جای نبرده و نتیجه مطلوب را در پی نداشته است.

در این حال مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه جنگ در این کشور مهار نشده و برخی افراد از داخل نظام علیه آن عمل می‌کنند، شناسایی نشوند ایجاد همچو کمیسیون‌ها جز ضیاع وقت نتیجه دیگری در قبال نخواهد داشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG