لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

اتل: وضعیت فعلی در هلمند سخت نگران کننده‌است


کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند
کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند

شورای ولایتی هلمند می‌گوید، هیچ ولسوالی این ولایت بگونه کامل در تصرف نیروهای امنیتی افغان قرار ندارد.

کریم اتل رئیس این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وضعیت کنونی هلمند به گونه جدی قابل نگرانی است و باید برای پایان جنگ در این ولایت پلان عملی ترتیب شود

وی گفت:

" وضعیت فعلی در هلمند سخت قابل نگرانی است، تمامی سرک‌های شهر بدست مخالفین است، به هیچ صورت موترها از هلمند به کندهار و سایر ولایت‌ها رفت و آمد کرده نمی‌توانند، تمامی راه‌ها را مخالفین تصرف و شاهراه عمومی را مسدود کرده‌اند، وضعیت که فعلاً در اینجا حاکم است طبعاً مردم را نگران ساخته است."

اما غفور توخی رئیس ترانسپورت ولایت هلمند به رادیو آزادی گفت که شاهراه هلمند- کندهار در نتیجه اجرای عملیات از سوی نیروهای افغان، قبل از ظهر روز شنبه دوباره باز شده‌است.

یک سرباز افغان در حال نبرد با طالبان در ولایت هلمند
یک سرباز افغان در حال نبرد با طالبان در ولایت هلمند

این در حالیست که از ده روز بدینسو نیروهای امنیتی افغان مصروف نبرد با مخالفین مسلح در چندین ولسوالی هلمند اند.

قبل از این شماری از فعالان مدنی هلمند هشدار دادند که در صورت سقوط این ولایت پنج ولایت همجوار نیز با خطر سقوط مواجه خواهند شد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های نادعلی، گرمسیر، ناوه و اطراف ولسوالی‌های گرشک و سنگین ادامه دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت با اشاره به حضور جنگجویان خارجی در هلمند این جنگ را نیابتی خوانده به رادیو آزادی گفت، ختم جنگ در افغانستان به موضع گیری واحد و اقدامات هماهنگ کشورهای منطقه و جهان در برابر تروریزم ارتباط دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"اینها تروریستانی اند که جنگ نیابتی را در افغانستان به پیش می‌برند، به هر شکلِ که عمل می‌کنند ما در مقابل با آنان از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم، اما این که جنگ چه زمانی در افغانستان پایان می‌یابد ارتباط دارد به همکاری کشورهای منطقه و جهان که با ما در مقابله با تروریستان با یک موضع محکم و معیین اقداماتی را انجام دهند."

در عین حال شکریه جلالزی یکی از فعالان مدنی و سیاسی می‌گوید، جنگ در هلمند مافیایی است و به هدف بدست آوردن منافع مختلف از سوی استخبارات خارجی رهبری می‌شود.

او تأکید کرد که حکومت باید تلاش کند تا دست استخبارات خارجی را از این ولایت کوتاه ساخته و برای حل مشکلات از مشوره‌های بزرگان قومی در این ولایت استفاده کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG