لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

در اسامبله عمومی ملل متحد در مورد بحران مهاجرین بحث می‌شود


برای نخستین بار در اجلاس روز دوشنبه اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در مورد بحران مهاجرین بحث خواهد شد.

در این اجلاس رهبران جهان در مورد عکس‌العمل مشترک کشورهای جهان در قبال مشکلات جهانی، صحبت خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون تن در سطح جهان مهاجر اند. رهبران جهان در مورد بحران‌های نظیر سوریه که مردم در اثر فقر و رژیم‌های استبدادی مجبور به ترک کشورهایشان شده‌اند، بحث خواهند کرد.

در آغاز اجلاس اسامبله عمومی سازمان ملل متحد رهبران ۱۶۳ کشور عضو این سازمان مصوبۀ سیاسی را تصویب خواهند کرد که به گفته سازمان‌های حقوق بشر به حل مشکلات مهاجرین کمک لازم را نمی‌کند.

قرار است روز سه شنبه بارک اوباما رئیس جمهور امریکا میزبان اجلاسی باشد که در آن حدود ۴۰ کشور جهان اشتراک می‌کنند.

در این اجلاس در مورد تدابیر جدید کمک با مهاجرین صحبت می‌شود و اشتراک کنندگان در مورد مساعدت با مهاجرین و یا ایجاد زمینه‌های کار و تحصیل برای آنها تعهد خواهند کرد.

سامانتا پاور سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد
سامانتا پاور سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد

سامانتا پاور سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد گفته است، در این اجلاس همۀ مشکلات مهاجرین حل نخواهد شد، اما در این اجلاس رهبران جهان اراده سیاسی‌شان را نشان خواهند داد.

در حال حاضر حدود نصف مهاجرین جهان در هشت کشور یعنی ترکیه، پاکستان، لبنان، ایران، ایتوپیا، اردن، کینیا و یوگندا بسر می‌برند.

بر اساس ارقام نهاد خیریۀ بریتانیایی اکسفام در سال گذشته در شش کشور ثروتمند جهان یعنی امریکا، بریتانیا، جرمنی، فرانسه، جاپان و چین صرف ۱.۸ میلیون مهاجر بسر می‌بردند که هفت درصد مهاجرین را در سطح جهان تشکیل می‌داد.

در حالی که یک آتش بس شکننده در سوریه نافذ است، رهبران جهان در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در مورد ختم جنگ پنج ساله در این کشور تبادل نظر خواهند کرد.

اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در مورد زینوفوبیا (خنفبیا) یا بیگانه ستیزی نیز یک کمپاین را آغاز خواهد کرد و این در حالیست که اظهارات دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در مورد مسلمانان و مکسیکوی‌ها مشکلاتی را به وجود آورده‌است.

انتظار می‌رود بارک اوباما آخرین سخنرانی اش را به حیث رئیس جمهور امریکا به اجلاس ملل متحد ارایه کند. مدت ریاست جمهوری وی در ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان می‌رسد.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد که به ختم دورۀ کاری ۱۰ سالۀ وی صرف سه ماه باقی مانده‌است، نیز با ارایۀ آخرین سخنرانی اش با این سازمان خدا حافظی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG