لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

دیپلومات: پشاور با آمدن افغان‌ها به چهارمین شهر بزرگ تبدیل شد


هیومن رایتس واچ

نشریه سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ در شماره اخیر خود نوشته است که اقدامات تهدید آمیز و فشار حکومت پاکستان علیه مهاجرین افغان سبب شده است که بسیاری افغان‌ها خاک پاکستان را ترک کنند.

نشریه از قول تحقیق کننده بخش افغانستان در این سازمان پاتریشه گاسمن نوشته است که می‌گوید مقامات پاکستان با تخطی های جدی از اصول حقوق بشر سعی دارد سبب ترک دسته جمعی مهاجرین افغان از این کشور شود.

به نوشته نشریه مهاجرین برگشته که بعضی از آنها ۳۰ سال را در قلمرو پاکستان سپری کرده اند به کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین گفته اند که فشار های پاکستان، مشکلات اقتصادی، تهدید بازداشت های بدون محاکمه، اخاذی و رشوت ستانی حلقه زنده‌گی را در پاکستان برای آنها تنگ ساخته بود.

به نوشته نشریه هیومن رایتس واچ از ماه جون سال جاری این فشارها و رفتار نا مناسب علیه افغان‌ها در پاکستان بیشتر شده و از حکومت پاکستان خواسته است مانع این رفتار قوای امنیتی خود علیه مهاجرین افغان گردد و امنیت آنها را تأمین نماید.

دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود موضوع پیامد خروج مهاجرین افغان از پاکستان را بررسی نموده و نوشته است مهاجرین افغان با آمدن به پاکستان در مناطقی سکونت اختیار کردند که دشتهای سوزان و خالی بود که هیچکس از آنها استفاده نمی‌کرد و بخاطر آنها این مناطق به شهرک های سرسبز و آباد تبدیل شدند.

به نوشته نشریه هزاران هکتار زمین در این مناطق مورد استفاده قرار گرفتند بطور مثال شهر پشاور مرکز ایالات خیبر پشتونخواه که بیشتر به یک دشت سوزان شباهت داشت با آمدن افغان ها به چهارمین شهر بزرگ پاکستان تبدیل شده‌است.

علاوه بر آن به نوشته نشریه فعلاً هزاران افغان که هم اکنون در داخل افغانستان مشغول کار شده اند خانواده هایشان در پاکستان بسر می‌برند.

نشریه دیپلومات از روزنامه امت پاکستان اقباس نقل کرده است که می‌نویسد سالانه مهاجرین افغان ۳۲۵ میلیون دالر به اقتصاد پاکستان تزریق می‌کنند.

نشریه می‌افزاید بازارهای تجارتی در خیبر پشتونخواه و بلوچستان اکثراً بدست افغان‌ها است که مال‌های چینایی و کوریایی را وارد می‌کنند بطور مثال مرکز خرید کارخانو بیشتر به دست افغان‌ها می‌باشد و پول‌های تجار افغان در بانک‌های پاکستانی حفظ می‌شوند که دوران آن به اقتصاد پاکستان فایده می‌رساند.

به غیر از این به نوشته نشریه دیپلومات بخاطر حضور افغان‌ها در پاکستان هزاران پاکستانی صاحب کار شده و معاش خود را از کمیشنری عالی مهاجرین ملل متحد بدست می‌آورند.

از جانب دیگر سازمان‌های بین المللی کمک به مهاجرین سالانه ۱۵۰ میلیون دالر به حکومت پاکستان می‌دهند که تقریباً تمام آن مستقیماً در جیب پاکستان می‌افتد و به مهاجرین افغان نمی‌رسد.

علاوه بر این نشریه دیپلومات می‌نویسد افغان‌ها در پاکستان همیشه یک وسیله جنگ بودند و از آنها در جنگ‌های نیابتی استفاده می‌شود و برگشت مهاجرین به وطنشان یک تغییر برازنده را در سطح خشونت‌ها در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

در نهایت به نوشته نشریه دیپلومات برگشت مهاجرین افغان به وطنشان شاید در کوتاه مدت منبع مشکل باشد اما در دراز مدت تخم رفاه و آرامی را در افغانستان می‌کارد که مردم افغانستان از سال‌ها به اینسو بی صبرانه انتظار آن می‌باشند.

XS
SM
MD
LG