لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

هیچ کاندید انتخابات امریکا در مورد جنگ افغانستان صحبت نمی‎کند


روزنامه نیویورک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان ۱۵ سال بعد از آغاز جنگ در افغانستان امریکایی‎ها ترجیح می‎دهند که در مورد آن صحبت نکنند.

روزنامه می‎نویسد در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امریکا هیچ یک از جناح‎ها در مورد جنگ افغانستان صحبت نمی‎کنند و چنین حس می‎شود که گویا جمهوری خواهان و دموکرات‎ها یک توافق نوشته ناشده را ایجاد کرده‎اند که در مورد جنگ افغانستان سخن نگویند.

حتی در بحث‎های داغ سیاسی و اعتراضات دو حزب در جریان مبارزات انتخاباتی هیچ یک از طرف‎ها میل ندارد از جنگی نام ببرد که هنوز همصدها میلیارد دالر امریکا در آن مصرف می‎شود و عساکر امریکایی در آن قربانی می‎شوند.

به نوشته نیویورک تایمز جنگ افغانستان دیگر شاید برای رای دهنده‎گان امریکا جالب نباشد و آن‎ها از سوال در مورد این ماموریت خسته شده و نمی‎پرسند که بالاخره چه وقت این ماموریت خاتمه خواهد یافت.

علاوه بر آن به نوشته روزنامه کاندیدهای دوحزب هم نمی خواهند راه حلی را به این بحران در مبارزات انتخاباتی خود پیشنهاد کنند که آن را بجا آورده نمی‎توانند و هیچ یک از کاندیدها راه حلی برای این هرج و مرج ندارند و این‎را هم گفته نمی‎توانند که اگر قوای امریکا از افغانستان خارج شود، عواقب آن چه خواهد بود.

لانگ وار ژورنال

نشریه لانگ وار ژورنال در شماره اخیر در مورد از بین برده شدن یک مرکز القاعده در ولایت زابل مطلبی را به نشر رسانده‎است که در بخش آن می‎نویسد اداره امنیت ملی افغانستان در یک حمله بر یک مرکز ترورستی در ولایت زابل ۵ تروریست پاکستانی را از پا در آورده‎است.

به نوشته نشریه قبل از این در سال ۲۰۱۵ قوای نظامی امریکا اولین مرکز القاعده را در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا کشف کردند که در حمله بر آن قرار معلوم ابو خلیل السودانی یکی از رهبران مهم القاعده کشته شد.

نشریه همچنان در مورد عملیات علیه یک هسته دیگر القاعده سخن می‎گوید که در ۹ ماه می علی حیدر گیلانی فرزند صدر اعظم سابق پاکستان در آن از چنگ تروریستان رها شد.

گیلانی گفته بود که او را تروریستان پنجابی ربوده و به افغانستان انتقال داده بودند.

نشریه می‎افزاید در شورابک ولایت کندهار هم بر علیه یک مرکز القاعده عملیات انجام شد که حتی قوماندان سابق قوای امریکا در افغانستان جنرال جان کمپل در مورد موجودیت چنین کمپ القاعده در خاک افغانستان معلومات نداشت.

نشریه می‎نویسد هرچند مقامات امریکایی می‎گویند که القاعده در افغانستان از بین برده شده و تعداد افراد آن در این کشور بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن می‎باشد، اما اکنون یک مقام نظامی امریکا گفته‎است که تنها در یک کمپ بیش از ۱۵۰ جنگجوی القاعده حضور داشتند و تعداد افراد آن شاید در افغانستان به بیش از ۳۰۰ نفر برسد.

XS
SM
MD
LG