لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

نتایج سفر مقامات ارشد دفاعی و امنیتی به ولایت فراه


ناامنی‌های تازه در فراه، پای چند مقام ارشد دفاعی و ‌امنیتی را به این ولایت کشاند.

محمد آصف ننگ والی فراه دیشب به رادیو آزادی گفت که عبدالله حبیبی وزیر دفاع، معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی، عبدالرحمن رحمن معین ارشد امنیت وزارت داخله و همچنین جان نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع دیروز برای چند ساعت از فراه دیدن کردند.

آقای ننگ افزود که مقام‌های ارشد افغان و نیز جنرال نیکولسن وعده دادند که صفوف نیروهای دفاعی امنیتی در فراه هرچه بیشتر تقویت خواهد شد و این که اعزام نزدیک به ۵۰۰ نیروی تازه نفس نیز شامل برنامه خواهد بود.

محمد آصف ننگ والی فراه
محمد آصف ننگ والی فراه

وی گفت:

"نیرو، ان‌شاءالله می‌رسد. از لحاظ وسایل نظامی ده تانک وعده کرده‌اند. ان‌شاءالله در حدود پانزده تا بیست تانک می‌رسد. در عین حال، کمک هوایی و مشوره دهی هم باالفعل آغاز شده‌است. طیاره‌های که لازم بود به فراه رسیده و هم کمک هوایی که از مرکز لازم است عملاً آغاز شده‌است."

آقای ننگ گفت، عملیات تصفیوی برای پاکسازی مناطق مختلف عمدتاً نوبهار و رج که طالبان در آن حضور دارند به شدت ادامه دارد.

والی فراه افزود با وجود حمله‌های شدید، طالبان نتوانستند وارد شهر فراه شوند و مؤفق هم نخواهند شد.

آقای ننگ افزود:

"دشمن آرزوهای بسیار بزرگ دارد، اما به این آرزوهایش نمی‌رسد. ما اگر بودیم ان‌شاءالله این اتفاق نمی‌افتد. پیش بینی جنگ، پسروی و پیشروی، این چیزها اتفاق می‌افتد. دولت افغانستان مبادی انسانی دارد. به یقین برای‌تان می‌گویم که ما در فراه اگر مبادی انسانی و ارزش‌ها را نمی‌داشتیم و نمی‌دیدیم که این‌جا طفل، یک خانه و یک فامیل آسیب پذیر می‌شود، دشمن را جَو، جَو می‌کردیم."

پیش از بازدید از فراه، وزیر دفاع افغانستان با جنرال نیکولسن هفتۀ گذشته در هلمند بودند، جایی‌که این روزها شاهد نبردهای سنگین میان نیروهای افغان و شورشیان طالبان بوده‌است.

جنرال نیکولسن در نشستی با بزرگان قومی و نماینده‌گان مردم در هلمند گفت، نمی‌گذارند که شهر لشکرگاه مرکز این ولایت سقوط کند و نیروهای هوایی حمایت قاطع با نیروهای هوایی افغان کمک می‌کنند.

به همین تازه‌گی از تلفات سنگین بر نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان در هلمند گزارش شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که جنگجویان طالبان در یک کمین هفته گذشته نزدیک به صد سرباز و پولیس افغان را که از مواضع‌شان در چاه انجنیر در تقریباً دوازده کیلومتری بیرون از لشکرگاه عقب نشینی می‌کردند، کشتند.

اما، حیات‌الله حیات والی هلمند به رادیو آزادی گفت، ارقام تلفات به مراتب کمتر از چیزیست که گزارش شده‌است.

در کنار درگیری با طالبان، دیگر دلیل‌های اصلی تلفات نیروهای افغان در خط مقدم جبهه چیست؟

میرداد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگۀ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی چنین پاسخ داد:

"اکمالات که باید به صفوف اول نبرد برسد، متأسفانه چیزی که در بودجه در نظر گرفته می‌شود، در خط اول جبهه به مصرف نمی‌رسد. مصرف بودجه طوری که لازم است در بخش استحکامات، مسایل بلنداژ و خندق‌های ارتباطی و سنگرهای مستحکمی که در برابر دشمن چند هفته توانایی مقاومت را داشته باشد «مد نظر گرفته نمی‌شود.» و همچنین کمبود مواد اعاشوی و ذخیروی و از سوی دیگر عدم توانایی فرماندهان که در خطوط اول جنگ قرار دارند باعث این می‌شود که نیروهای امنیتی افغانستان تلفات بدهند."

با وصف افزایش حملات طالبان در گوشه‌های مختلف افغانستان، هم مقام‌های افغان و هم مقام‌های مأموریت حمایت قاطع می‌گویند که نخواهند گذاشت شورشیان طالبان ولایتی را تصرف کنند.

XS
SM
MD
LG