لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

سازمان‌های جهانی: حکومت برای امنیت مراسم مذهبی تدابیر خاص داشته باشد


سازمان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل حمله دیروزی بر یک مسجد شیعیان در کابل را نکوهش کرده و تأکید کرده‎است که برای تأمین امنیت چنین مراسم تلاش‎ها بیشتر شود.

دیده‌بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می‎گوید حکومت افغانستان باید برای مراسم بزرگ مذهبی اقلیت شیعه در این کشور تدابیر خاص امنیتی را روی دست داشته باشد.

به روز دوشنبه در داخل مسجد باقرالعلوم در یکی از ساحات مربوط به حوزه ششم امنیتی کابل در یک حمله انتحاری به شمول کودکان دست کم سی و دو تن کشته و پنجاه تن دیگر زخم برداشتند.

داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی مسئولیت این حمله را پذیرفته‎است.

این گروه در پنج ماه اخیر نیز مسئولیت چندین حمله خونین بر شیعیان افغانستان را به دوش گرفته‎است.

حاجی محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه افغانستان به رادیو آزادی گفت که این حمله به گفته او کار تروریستانی است که در سراسر افغانستان حملاتی خونین را انجام می‎دهند.

محقق: در مساجد برادران اهل سنت نیز این‎ها انفجارها را سازمان دادند.
محقق: در مساجد برادران اهل سنت نیز این‎ها انفجارها را سازمان دادند.

او افزود

"گرچه اختصاص به شیعه‎ها ندارد در مساجد برادران اهل سنت نیز این‎ها انفجارها را سازمان دادند. مثلاً چندی پیش شما در هرات دیدید که در مسجد جامع هرات که مولوی صاحب خداداد از معروفترین علمای افغانستان است زیر ممبر آن‎ها نیز ماین گذاشتند."

پاتریشا گاسمن محقق ارشد بخش افغانستان ادارۀ دیده‌بان حقوق بشر می‎گوید که داعش حملات‌شان را بر گردهمایی‎های شیعیان بیشتر ساخته و به گفته او هیچ جای امن نیست.

خانم گاسمن می‎افزاید که حکومت، سران شیعه و فعالان مدنی باید برای تأمین امنیت مراسم بزرگ مذهبی شیعیان با هم یکجا کار کنند.

از سوی هم سازمان عفو بین‌الملل گفته‎است که باید در پیوند به حمله دیروز در کابل تحقیقات جدی انجام شود.

ورایچ: این حمله عمدی بر جان ملکیان می‎باشد.
ورایچ: این حمله عمدی بر جان ملکیان می‎باشد.

عمر ورایچ سخنگوی بخش آسیا در سازمان عفو بین‌الملل به رادیو آزادی گفت:

"این یک حمله بر مسجد شیعیان در کابل است. این حملۀ عمدی بر جان ملکیان می‎باشد. مقامات افغان باید هر چه عاجل در این مورد بررسی کند و کسانی را که در این حمله دست دارند به میز عدالت بکشانند. مقامات مکلف هستند که مسلمانان شیعه را از این حملات نجات دهند و معافیت را پایان ببخشند که در قسمت حملات انجام شده علیه این اقلیت مذهبی در گذشته‎ها روا داشته شده‎است."

حمله روز دوشنبه از ماه جولای به این‌سو حمله چهارم بر شیعیان در افغانستان می‎باشد.

این اقلیت مذهبی با آنکه با فروپاشی نظام طالبان آزادی مراسم مذهبی را به دست آوردند در گذشته‎ها خیلی کم مورد حمله قرار می‎گرفتند.

گزارش: صفی‌الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG