لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

مانتیسکی: تماس مسکو با طالبان به معنی حمایت از این گروه نیست


واکنش‌های اعضای شورای ملی بر اینکه منافع روسیه با طالبان مشترک خوانده شده‌است و مقام‌های این کشور باید از آن وضاحت دهند، سفیر این کشور در کابل را به پاسخ دهی در این باره وا داشت.

الکساندر مانتیسکی در نشستی که روز شنبه از سوی کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه برگزار شده بود، تأکید ورزید که کشورش هدف مشابه در سرکوب داعش و طالبان دارد، اما این به معنای تمویل و تجهیز و یا داشتن منافع مشترک با طالبان، در برابر افغانستان نیست.

مانتیسکی: روسیه در سرکوب داعش و طالبان هدف مشابه دارد.
مانتیسکی: روسیه در سرکوب داعش و طالبان هدف مشابه دارد.

وی گفت:

"هدف تماس ما با طالبان، تأمین امنیت اتباع روسیه در افغانستان و کمک به روند آشتی ملی افغانستان است و جز صلح، هیچ راه حل نظامی برای افغانستان وجود ندارد."

پس از آن که ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مصاحبۀ با یک روزنامه ترکی بنام "انادولو" منافع روسیه با طالبان را در سرکوب سازی داعش مشترک خواند، واکنش‌های را در درون افغانستان بر انگیخت.

از سوی دیگر، جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، از نزدیکی روسیه و ایران با طالبان برای افغانستان هشدار داد.

پس از این نگرانی‌ها، حکومت افغانستان خواستار ارائه وضاحت از روسیه در این باره شد.

اکنون زکریا سودا یکی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان، تماس این کشور با گروه طالبان را نشان دهنده توجیه اعمال تروریستی در برابر افغانستان از سوی این کشور می‌داند.

وی افزود:

"ادارات روسیه با تأمین رابطه با طالبان چند پیامد می‌تواند داشته باشد، نخست اینکه مذاکره بدون آگهی افغانستان با طالبان و آن هم از بهر فعالیت داعش که نگرانی روسیه است، دوم اینکه تماس روسیه با یک گروه تروریستی نشان می‌دهد که روسیه افغانستان را شاید یک کشور مستقل فکر نمی‌کند."

در کنار تماس روسیه با طالبان و تمویل این گروه از سوی این کشور، مبدل شدن افغانستان به میدان نبرد قدرت‌های منطقه و فرا منطقه نگرانی دیگر این سناتوران است.

عبدالرحیم ایوبی یک عضو دیگر ولسی جرگۀ افغانستان به این نگرانی‌ها اشاره کرده گفت:

"دیپلومات‌های روسیه و ایران با قاتلان و مجرمین افغانستان تماس دارند. ما نگرانی بسیار شدید در این زمینه داریم که در حالت سخت که حکومت افغانستان و مردم این کشور با پاکستان دارد. روسیه با بسیار بی‌شرمی تماسش را با این گروه تائید می‌کند."

ایوبی می‌گوید، روسیه برای طالبان از راه‌های ایران و تاجکستان، اسلحه فرستاده‌است و این گروه را در افغانستان تجهیز و تمویل می‌کند.

اما سفیر روسیه در کابل، در نشست این جرگه تأکید می‌ورزد که کشورش برای صلح پایدار در افغانستان می‌کوشد و بخش تماس‌های آنان با طالبان، تشویق این گروه به انجام گفتگوهای صلح با افغانستان است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG