لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

سپیدار: ترمپ بالای پاکستان فشار وارد کند تا از تمویل تروریزم دست بکشد


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید نیاز است تا امریکا در ادامه همکاری با این کشور به هدف مبارزه با تروریزم بر پاکستان فشار وارد کند.

این ریاست می‎گوید امیدوارست اداره جدید امریکا با درک بهتر از وضعیت نظامی افغانستان همکاری‎های‌اش را با این کشور شکل بدهد.

سخنگوی این ریاست در نشست خبری روز پنجشنبه در کابل گفت دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش نیز به این مسئله اشاره کرده‎است.

مجیب‌الرحمن رحیمی درین نشست همچنان گفت که در ادامه همکاری میان دو کشور، حکومت امیدوار است که امریکا برای دست کشیدن پاکستان از حمایت از تروریزم بر آن کشور فشار وارد کند.

رحیمی: یکی از لازمه‎های این همکاری فشار بالای پاکستان بعنوان یکی از حامیان تروریزم در منطقه است.
رحیمی: یکی از لازمه‎های این همکاری فشار بالای پاکستان بعنوان یکی از حامیان تروریزم در منطقه است.

او افزود:

"امیدوار هستیم این همکاری ادامه پیدا کند و یکی از لازمه‎های این همکاری فشار بالای پاکستان به عنوان یکی از حامیان تروریزم در منطقه است، در جریان مبارزات انتخاباتی آقای ترمپ به این موضوع اشاره کرده‎است، امیدواریم اداره جدید با یک درک بهتر از وضعیت نظامی از افغانستان همکاری‎هایش را با این کشور شکل بدهد."

قرار است دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا به روز جمعه بیستم جنوری سال جاری مراسم تحلیف را بجا آورده و رسماً به کارش آغاز کند.

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در صحبت تیلیفونی با رئیس جمهور بارک اوباما به روز چهارشنبه گفته که تصامیم استراتژیک او و کمک کشور با افغانستان در امر مبارزه با تروریزم و دفاع از این کشور نقش کلیدی داشته‎است.

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا گفته‎است:

"ما در افغانستان باقی خواهیم ماند."

زیرا به گفته وی افغانستان در همسایه‌گی پاکستان که دارای سلاح اتمی است موقعیت دارد.

چند روز قبل جیمز متیس نامزد وزارت دفاع امریکا گفته‎است اگر بحیث وزیر دفاع تعیین شود بر پاکستان فشار وارد می‎‌کند تا فعالیت آن تعداد از گروه‌های مسلح را در قلمرو اش متوقف کند که برای امنیت افغانستان تهدید بشمار می‌‎روند.

وی گفته‎است که موجودیت لانه‌‎های تروریستی در قلمرو پاکستان، مشکل عمده‎است که نیروهای افغان با آن روبه‌رو اند.

درین میان برخی از آگاهان روابط بین‌المللی می‎گویند امریکا روشی را متناسب با منافع ملی و استراتژیک‌اش با افغانستان و پاکستان در پیش خواهد گرفت.

طاهر هاشمی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت ممکن این عملکرد به نفع افغانستان باشد و یا هم نباشد.

هاشمی: پاکستان یک متحد بسیار دیرینه امریکا است و به هیچ صورت امریکا نمی‎تواند.
هاشمی: پاکستان یک متحد بسیار دیرینه امریکا است و به هیچ صورت امریکا نمی‎تواند.

او افزود:

"پاکستان یک متحد بسیار دیرینه امریکا است و به هیچ صورت امریکا نمی‎تواند از پاکستان صرف نظر کند در عین حال افغانستان هم ارزش استراتژیک خود را پیدا کرده، پس امریکا متناسب با منافع ملی و استراتژیک خود روشی را با افغانستان و پاکستان در پیش می‎گیرد که این عملکرد ممکن است به نفع افغانستان باشد و یا تا حدی نباشد."

با آن‌که پاکستان همواره از مبارزه با تروریزم سخن زده اما مقام‎های افغان ادعا می‎کنند که آن کشور در رابطه به این مسئله صادق نیست.

اخیراً رئیس جمهور محمد اشرف غنی کمک پنجصد میلیون دالری پاکستان را رد کرد و از مقام‎های آن ‌کشور خواست تا این پول را در راستای از بین بردن لانه‎های تروریزم در خاک خودشان مصرف کنند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG