لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

گاردین: بازگشت اجباری به افغانستان


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارۀ اخیر خود با اشاره به تنش‌های سرحدی بین افغانستان و پاکستان، تحت عنوان"بعد از دو روز پاکستان بار دیگر سرحد را با افغانستان مسدود ساخت" می‌نویسد:
مقامات پاکستان می‌گویند، در جریان این دو روز زمینۀ آن مساعد شد تا حدود ۳۵ هزار تن از آن عبور کنند.

به نوشته روزنامۀ واشنگتن پُست، گذرگاه‌های سرحدی با افغانستان در ماه گذشته زمانی مسدود شدند که در اثر حملات شورشیان مسلح بیش از ۱۲۵ تن در پاکستان کشته شدند.

روزنامهء واشنگتن پُست از قول فیاض خان یک مقام ادارۀ مدیریت سرحدی پاکستان نوشته که گفته است، از روز پنجشنبه گذرگاه‌های سرحدی تورخم و چمن برای مدت نامحدود مسدود خواهد بود.

این مناطق سرحدی مسیر خیلی مهم تجارتی بین دو کشور به شمار می‌آید.

گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا به مسئلۀ بازگشت اجباری مهاجرین افغان از پاکستان پرداخته، تحت عنوان"بازگشت اجباری به افغانستان: ما تصور نمی‌کردیم که با ما اتفاق بیفتد" می‌نویسد:

افغانستان در نظر معصومه که در دهۀ هشتاد زمانیکه دختر خیلی کوچک بود و باخانواده‌اش به پاکستان مهاجر شد، خیلی متفاوت است. آن‌ها هنگام تهاجم اتحاد شوروری سابق بر افغانستان، همۀ داشته‌های‌شان را گذاشته به پاکستان رفتند و معصومه از افغانستان خاطرات خیلی اندک دارد.

روزنامۀ گاردین می‌نویسد، شش ماه قبل زمانیکه معصومه اطلاع حاصل کرد که با خانواده‌اش بطور اجباری به کشور جنگ زدۀ افغانستان بازگشت داده می‌شود، تلاش کرد خوشبین باقی بماند. بازگشت به کشوری که هفت فرزندش هرگز به آن قدم نگذاشته بودند.

به نوشتۀ روزنامه گاردین، زمانیکه خانواده ده نفری معصومه به افغانستان رسیدند، هر نوع امیدهای او مردند. به دلیل خشونت‌ها در سرتاسر افغانستان، آن‌ها نتوانستند به ولایتی که معصومه در آنجا تولد شده بود بروند. در حالیکه اقارب نزدیک در افغانستان نداشتند، فرجام‌شان به یک خیمه در کمپ بی‌جا شدگان رسید.

روزنامۀ گاردین می‌نویسد، در نزدیک کمپ بیجا شدگان چون مکتب وجود ندارد، اطفال معصومه از مدت شش ماه به اینسو به مکتب نرفته اند. معصومه می‌گوید، اگر مکتب هم در نزدیک آن منطقه می‌بود، آن‌ها پول مصارف آن را نداشتند.

به گفته وی اینک بعد از شش ماه برگشت به افغانستان، هنوز هم شوهرش نتوانسته است کار پیدا کند.

به نوشتۀ روزنامه گاردین، واقعیت دردناک اینست که سیلاب مهاجرین افغان از پاکستان به بازار کار در افغانستان سرا زیر شده‌است و تعداد افراد شایق کار خیلی بیشتر از تعداد کار هاست.

به نوشتهء روزنامه، حدود ۲۵۰ هزار تن در جریان ۱۰ ماه اخیر به افغانستان بازگشت کرده‌اند و خانوادۀ معصومه و افرادی که دوباره به افغانستان برگشته اند، تنها کسانی نیستند که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود ۶۰۰ هزار تن نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی در اثر منازعات در داخل افغانستان بیجا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG