لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

تبصره روزنامه‌های غربی در مورد تفاوت پالیسی حکومت‌های امریکا


نشریه اندپندنت ژورنال ریویو روی اظهارات سفیر افغانستان در واشنگن در مورد تفاوت پالیسی‎های حکومت کنونی و سابق امریکا در قبال افغانستان تمرکز کرده‎است.

سفیر حمد الله محب روز جمعۀ گذشته به شماری از همسران و بازماندگان آنعده از سربازان امریکایی که در افغانستان جان باخته اند یک ضیافت شام در منزل خود ترتیب داده بود.

بینی جانسن نویسندۀ این مطلب که خود نیز میان مهمانان بود چشم دید خود را نوشته‎است.

او می‎گوید که سفیر حمد الله محب در بارۀ تفاوت پالیسی حکومت سابق و کنونی امریکا در بارۀ افغانستان به چنان صراحت لهجه سخن گفت که حاضرین را حیران ساخت.

آقای محب پس از این‎که از فداکاری سربازان امریکایی در افغانستان قدردانی کرد به سوال‎های حاضرین پاسخ گفت.

او در پاسخ به این سوال یکی از حاضرین که در بارۀ حکومت کنونی امریکا چه فکر می‎کند؟ گفت که دونالد ترمپ که او باوی ملاقات داشته‎است دو بار با رئیس جمهور افغانستان تلفونی صحبت کرده‎است.

اولین بار بعد از اعلان پیروزی در انتخابات و بار دوم هنگامی‎که زمام امور را در دست گرفت.

او گفته‎است که هردوی این صحبت‎ها خیلی فشرده و کوتاه بود.

سفیر محب گفته‎است که به آن‎ها گفته شده بود که رئیس جمهور ترمپ طولانی صحبت نمی‎کند و به جزئیات هم چندان علاقمندی ندارد.

سفیر افغانستان به نشریۀ اندپندنت ژورنال ریوو گفته‎است که ما متعجب شدیم که رئیس جمهور ترمپ در صحبت اولی کوتاه خود با رئیس جمهور غنی سوال‌های رسمی بسیار فشرده را مطرح ساخت.

او پرسید که جنگ در برابر تروریزم را چگونه می‌تواند برنده شود. برای خود کفایی مالی به چه نیاز دارد؟ و امریکا چگونه می‌تواند در تجارت افغانستان سرمایه گزاری کند و سکتور معادن را انکشاف دهد؟

سفیر حمد الله محب می‌گوید که رئیس جمهور ترمپ پاسخ هریکی از این سوال‌ها را به بسیار دقت دنبال کرد.

سفیر افغانستان گفته‌است که در صحبت تلفونی دوم که وقت آن نسبت به اولی بیشتر بود رئیس جمهور امریکا پرسش‌های مشابه را که حکومت سابق امریکا هرگز مطرح نساخته بود در میان گذاشت.

او گفته‌است که حکومت سابق امریکا یک ادارۀ بیشتر اکادمیک بود و حکومت کنونی بسیار زیرک و هوشیار است.

به گفتۀ سفیر افغانستان در واشنگتن در حالی‌که رئیس جمهور ترمپ چندین بار این سوال را مطرح ساخت که چگونه می‌توانیم این جنگ را برنده شویم، همۀ تلاش‌های حکومت سابق امریکا روی این تمرکز داشت که این جنگ باخته نشود.

اندپندنت ژورنال ریوو به نقل قول از سفیر افغانستان نوشته است که حکومت رئیس جمهور سابق باراک اوباما متردد بود و دشمن هم این موضوع را درک کرده بود.

او گفته‌است هنگامیکه رئیس جمهور سابق جدول زمانی خروج سربازان امریکایی از افغانستان را اعلان کرد همۀ دشمنان مامنتظر ماندند تا این عساکر خارج شوند و درین مدت به جلب و جذب و تجهیز خود پرداختند.

سفیر محب گفته‎است که اصلاحات واقعی شکست دادن به دشمنان داخلی و خارجی ما را ایجاب می‎کند. او گفته‎است جنگسالارانی که منافع خود را در ادامۀ جنگ دنبال می‎کنند هم باید سرکوب شوند.

سفیر افغانستان گفته‎است هرگاه برای دور کردن یک جنگسالار میشد، جان کری وزیر خارجۀ سابق امریکا مخالفت می‎کرد و می‎گفت که این اقدام امکان دارد کشور را نا آرام سازد و باعث فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان شود.

سفیر حمدالله محب گفته‎است که همۀ مقامات حکومت سابق امریکا بسیار احتیاط کار بودند اما حکومت کنونی یک تفاوت کلی دارد که شاید به نفع افغانستان باشد.

بریت بارت

نشریۀ بریت بارت نیز در یک مطلب در بارۀ افغانستان نوشته است که افزایش فعالیت گروه داعش در افغانستان و سوریه ضرورت فرستادن سربازان بیشتر به این دو کشور را مطرح ساخته‎است.

نشریه می‎نویسد که جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان یک ماه قبل به کانگرس گفت که برای خارج ساخت وضعیت افغانستان از بن بست کنونی به هزاران سرباز بیشتر نیاز است.

نشریه می‎نویسد که بعد از حملۀ روز چهارشنبه گذشته در کابل که مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا نیز موافقت خود را با این ارزیابی جنرال نیکلسن نشان داد.

XS
SM
MD
LG