لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

روزنامه‌های جهان در مورد پرتاپ مادر بمب‌ها در اچین تبصره کرده‌اند


یک تعداد از روزنامه‌های غربی باز هم در شماره‌های اخیر خود در مورد استفاده بمب بزرگ بنام مادر بم‌ها از سوی امریکا در افغانستان مطالبی را به نشر رسانده‌اند. تمام این روزنامه ها می‌نویسند تلفات این حمله بلند رفته و شاید بیشتر هم شود.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا می‌نویسد امریکا از استفاده این بمب در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار دفاع می‌کند. روزنامه از قول مقامات امریکایی نوشته است که می‌گویند تصمیم برای استفاده این بمب بر اساس ملاحظات تکتیکی اتخاذ شده‌است.

روزنامه از قول فرمانده قوای امریکا در افغانستان جنرال جان نیکلسن نوشته است که می‌گوید برای تقویه و تداوم عملیات این کار مناسب بود.

به نظر تحلیلگران استفاده این بمب در افغانستان یک موضوع دیگر را نیز واضح ساخت که رئیس جمهور ترمپ به جنرال‌های خود صلاحیت زیاد داده و جنرال نیکلسن برای استفاده این بمب اجازه رئیس جمهور را نیاز نداشت، در حالی که روزنامه اندیپندت از قول جنرال اولیور نارت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق امریکا رانلد ریگن می‌نویسد که گفته است رئیس جمهور اوباما صلاحیت جنرال‌های امریکایی را بسیار محدود ساخته بود.

روزنامه از قول پی جی کرولی معاون وزیر خارجه امریکا در دوره اوباما نوشته است که می‌گوید هدف ساختن بمب استفاده شده در افغانستان این است که یک نوع تکان شدید را ایجاد کند تا تونل‌ها و مغاره‌ها تخریب شوند.

جنرال جان نیکلسن اظهار داشته است که این حمله به هدف خود رسیده و تمام پناهگاه های داعش، تونل‌ها و مغاره‌های آن تخریب شده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین هم از قول عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار نوشته است که می‌گوید، این تونل‌ها و مغاره‌ها در نزدیکی سرحد با پاکستان مرکز گروه داعش در ولایت ننگرهار به شمار می‌رفت.

هر چند گروه داعش در یک اعلامیه ادعا کرده‌است که کدام جنگجوی آن کشته و زخمی نشده، اما در اعلامیه وزارت دفاع افغانستان حتی نام‌های از رهبران محلی داعش که در این حمله کشته شده‌اند، ذکر گردیده و منابع تاجکستان به رادیو آزادی گفته اند که تنها ۱۲ تبعه این جمهوری که با داعش همکاری داشتند در این حمله کشته شده‌اند.

تمام روزنامه‌های که در مورد پرتاب مادر بم‌ها بر مرکز داعش در ولایت ننگرهار مطالبی به نشر رسانده اند همه از قول مقامات و مردم محل نوشته اند که در این انفجار افراد ملکی تلف نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG