لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

وزارت دفاع: در حمله بمی بر اچین ۱۳ قوماندان مهم داعش نیز کشته شده‌اند


در میان بیش از ده قوماندان ارشد داعش که در نتیجه پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته‌ای در ننگرهار کشته شدند، دو تاجکستانی و دو هندی نیز شامل استند.

وزارت دفاع ملی افغانستان از کشته شدن ۱۳ قوماندان ارشد گروه موسوم به دولت اسلامی در حمله مادر همه بمب‌ها بر شبکۀ از تونل‌ها و مغاره‌های جنگجویان داعش در اچین خبر می‌دهد.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

محمد رادمنش، معاون سخنگوی این وزارت دیشب در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

"از میان ۱۳ تن، دو تن از هند، دو تن از تاجکستان، چهار تن از افغانستان و متباقی آنان از پاکستان استند. تثبیت شده‌است که این ۱۳ تن قوماندانان دست اول داعش بودند که درین حمله از بین رفتند."

آقای رادمنش نام‌های این ۱۳ تن را افشا نکرد.

وزارت دفاع ملی افغانستان به روز شنبه با پخش یک خبرنامه تنها از کشته شدن چهار قوماندان ارشد گروه موسوم به دولت اسلامی در حمله ناوقت روز پنجشنبه خبر داده بود.

در خبرنامه، نام‌های این چهار تن ابوبکر، حمزه، شاهد عمر و ولکان اسامه گفته شده بود.

درین حال، یک مقام حکومت افغانستان در دیدار با مسئولان رسانه‌ها نام‌های همین چهار تن و ۱۲ قوماندان دیگر داعش را که به‌گفته او درین حمله کشته شدند نیز شریک ساخته است.

این منبع که نخواست نامش افشا شود گفت، ممتاز، افسر منطقه اورکزی پاکستان، شاهدالله، فرمانده پیشین لشکر طیبه و عمران یکی دیگر از باشنده‌گان منطقه اورکزی پاکستان درین حمله کشته شده‌اند.

به‌گفته منبع، یک پاکستانی دیگر بنام آفتاب از ایالت پنجاب هم در میان کشته شده‌گان شامل است.

منبع افزوده که دو شهروند هند بنام‌های محمد و الوگیتا نیز کشته شده‌اند.

بر اساس معلومات این منبع، یک قوماندان دیگر داعش از تاجکستان بود و صدیق نام داشت.

او افزوده که نورک، فرمانده دیگر داعش از باشنده‌گان محل بود.

به‌گفته او، حامد و حاجی سعد از باشنده‌گان کنر بودند و به عنوان فرماندهان داعش در اچین حضور داشتند.

منبع نگفت که یاسر خراسانی و سما دو فرمانده دیگر گروه موسوم به دولت اسلامی که درین حمله کشته شدند متعلق به کدام کشور بودند.

شبکۀ از تونل‌ها و مغاره‌های جنگجویان داعش ناوقت روز پنجشنبه (۱۳ اپریل) در منطقه مامند دره ولسوالی اچین هدف بزرگترین بمب غیر هسته‌ای قرار گرفتند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که درین رویداد ۹۶ جنگجوی داعش کشته شده‌اند.

خبرگزاری «دی. پی‌. ای» جرمنی به نقل از یک مقام افغان که نامش ذکر نشده گزارش داده که درین حمله ۱۳ جنگجوی هندی هم کشته شده‌اند.

این حمله پرسش‌های را در نزد اعضای ولسی جرگه افغانستان بوجود آورده و وکیلان تصمیم گرفتند که یک هیئت حقیقت‌یاب به محل برود.

محمد نذیر احمدزی، معاون دوم این جرگه دیشب به رادیو آزادی گفت، این هیئت به زودی راهی محل رویداد خواهد شد.

از او پرسیدم که هدف تحقیق این هیئت چیست؟

محمد نذیر احمدزی، معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی، معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

وی در جواب گفت:

"صرف بخاطر این‌که در آن‌جا تلفات ملکی وارد نشده باشد و این را نیز بررسی کنند که این بمب کدام عوارض جانبی یا دارای مواد زهری نبوده باشد که در آینده به صحت باشنده‌گان قریه آسیب نرساند."

جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته‌است، شواهد و گزارشی در مورد وارد شدن تلفات به غیر نظامیان درین حمله در دست ندارند.

مقام‌های ریاست جمهوری افغانستان گفته‌اند این حمله اردوی امریکا در هماهنگی با حکومت افغانستان اجرا شده‌است.

وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید، محلی که در ولسوالی اچین بمباران شده در محاصره نیروهای نظامی است و عملیات تصفیوی در آن‌جا نیز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG