لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

سفر حامد کرزی به پاکستان روی اوضاع افغانستان چی تأثیری خواهد داشت؟


پس از دعوت رسمی هیئت پارلمان پاکستان از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین به‌خاطر سفر به آن‌کشور، رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت ملی مشرانو جرگه این سفر را یک گام نیک به‌خاطر حل مسایل میان دو کشور می‌داند.

محمد هاشم الکوزی روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آن‌که آقای کرزی هم‌اکنون در حکومت کدام نقشی ندارد اما سفر وی به صفت یک چهره شناخته شده می‌تواند روی اوضاع کنونی افغانستان تأثیر مثبت داشته باشد.

وی افزود:

"من سفر آقای کرزی به پاکستان را مؤثر و به نفع مردم افغانستان می‌دانم و آقای کرزی می‌تواند اختلافاتی را که میان افغانستان و پاکستان بوجود آمده در این سفر حل نماید."

آقای الکوزی همچنان ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها و تیرگی به میان آمده در روابط میان افغانستان و پاکستان نیز در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هیئت پارلمان پاکستان
هیئت پارلمان پاکستان

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که به تازگی هیئت پارلمان پاکستان در سفر به کابل در یک نشست خبری گفته‌است که برای مبارزه مؤثر با تروریزم و کنترول وضعیت جاری به همکاری مشترک و روابط دوستانه نیاز است.

بر اساس گزارش‌ها حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در این اواخر به روسیه جهت اشتراک در کنفرانس مبارزه با تروریزم سفر داشته و این در حالیست که روسیه و پاکستان نیز در این اواخر در مسایل مربوط به منطقه موضع مشترک دارند و آقای کرزی هم از موقف روسیه در قبال طالبان حمایت کرده‌است.

به‌گفته برخی از کارشناسان دلیل دعوت از حامد کرزی به پاکستان نیز ارتباط می‌گیرد به موضع مشترک پاکستان و روسیه در قبال افغانستان.

حی‌گل سلیمان‌خیل یک‌تن از این کارشناسان سفر آقای کرزی به پاکستان را مفید ندانسته و می‌گوید، پاکستان به دلیل نفاق‌افگنی و سوء تفاهم میان سران حکومت وحدت ملی و آقای کرزی، این اقدام را کرده‌است.

وی افزود:

"آقای کرزی در زمان زمامداری خود زمانیکه قدرت داشت ۲۱ مرتبه به پاکستان رفت اما پاکستان روی خوش را به کرزی نشان نداد رفتن‌اش خوب است به‌خاطریکه آنان دعوت کرده‌اند اما برای افغانستان کدام تأثیر مثبت نخواهد داشت."

آقای سلیمان‌خیل می‌گوید، آقای کرزی یک تبعه عادی افغان است و رفتن وی به پاکستان روی روابط دو کشور و مبارزه با تروریزم هیچ تأثیری نخواهد داشت.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG