لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

آیا برای نظم و حفظ عفت کلام در پارلمان افغانستان قواعدی موجود اند؟


طوری که دیده می‎شود، گاهگاهی در پارلمان افغانستان برخوردهای لفظی شدید بین وکلا اتفاق می‎افتد، این برخوردها به هتک حرمت و حتی برخوردهای فزیکی می‎انجامد.

بعضی سر و صدا و دشنام‎ها که شنیده می‎شوند در کوچه، پسکوچه‎ها و بازار ثبت نشده‎اند؛ مناظره و جدل دو همسایه هم نیستند، بلکه از جریان بحث‎ها و جدل‎های ثبت شده‎اند که گاه و بیگاه در پارلمان یعنی خانه ملت افغانستان، اتفاق می‎افتند.

آیا برای تامین نظم، حفظ عفت کلام و رعایت اصول اخلاقی در خانه ملت افغانستان قواعدی هم وجود دارند؟ اگر وجود دارد، پس چرا مراعات نمی‎شوند؟

آیا تدابیر انضباطی هم در برابر وکلای متخلف در نظر گرفته شده‎اند؟

ولسی جرگه
ولسی جرگه

محمد صالح سلجوقی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان با اشاره به عدم رعایت اصول رفتاری و انضباطی مجالس پارلمان می‎گوید:

"وکلا به آنچه که تصویب کرده و نام آن را اصول وظایف داخلی گذاشته اند، کمتر وقعی می‎گذارند. خصوصاً بخش مراعات نمودن اصول رفتاری و انضباطی خود مجالس را، وکلا هر آنچه می‎خواهند در اثنای بحث روی قوانین می‎گویند، حتی گاهی هتک حرمت‎ها به شدت که به هیچ عنوان ایجاب نمی‎کند که در داخل مجلس مطرح شود، مطرح می‎شود. گاهی بعضی شخصیت‎ها و ذواتی که به مجلس دعوت می‎شوند، متاسفانه به شدت مورد نکوهش قرار می‎گیرند و با یک ادبیات غیر پارلمانی مواجه می‎شوند."

عارف رحمانی که عضویت پارلمان افغانستان را دارد، بارها خود شاهد همچو برخوردها بین وکلا بوده‎است می‎گوید، در همچو موارد همیشه تلاش کرده‎است تنش‎ها را کاهش داده، بین وکلا وساطت کند.

آقای رحمانی در مورد دلایل عدم تطبیق اصول "وظایف داخلی پارلمان افغانستان" که توسط خود وکلا تصویب شده‎است، می‎گوید:

"متاسفانه در افغانستان مشکلی بزرگ که وجود دارد اینست که فاصله عظیم بین هنجارهای حقوقی و رفتار افراد یا اشخاص حقیقی و حقوقیوجود دارد، یعنی رفتاری ساختن هنجارها هنوز هم معمول نیست. ما اصول وظایف داخلی خیلی واضح داریم، اما متاسفانه که تا هنوز نتوانسته، اجرایی شود."

چرا کودهای اخلاقی در پارلمان افغانستان مراعات نمی‎شوند؟ آیا برعلاوه دستور اخراج وکلا از جلسات که بارها شنیده‎است:

"برآی، برآی از جلسه، امنیت بکش! بکش! امنیت بکش، بکش! امنیت بکش! بفرمایید! برآی!"

"وکیل صاحب‎های محترم، وکیل صاحب‎های محترم، چرا همین موضع گیری تان را مطابق اصول وظایف داخلی نمی‎داشته باشید!؟"

آیا بر اساس "اصول وظایف داخلی پارلمان" به خاطر تامین نظم، حفظ عفت کلام و رعایت اصول اخلاقی در خانه ملت افغانستان تدابیر انضباطی دیگر هم در نظر گرفته شده‎اند؟

تالار ولسی جرگه
تالار ولسی جرگه

محمد صالح سلجوقی میگوید:

"تدابیر انضباتی صرف در مواردی که وکلا دست به حملات فزیکی و یا مزاحمت به جریان و روند عادی مجلس می‎زنند، بلی چندین بار اتخاذ شده که آنهم بیشتر به دعوت نمودن وکلا به ترک مجلس است که تعدادی از وکیل صاحبان با این مورد انضباطی مواجه شده‎اند، رئیس مجلس هم صلاحیت دارد این وکلا را برای یکروز از اشتراک در جلسات محروم بسازد."

مردم از نمایندگان شان در خانه ملت چی انتظار دارند؟

میر محمد باشنده بدخشان در این مورد می‎گوید:

"برداشت من از پارلمان اینست، فکر می‎کنم مردمان درست، معقول و مورد نظر مردم که به رای مردم راه یافته باشند، فکر نمی‎کنم چنین بوده باشد، اگر نماینده ملت باشند، قوانین و سایر مسایل را رعایت کنند، اینگونه مشکلات هرگز در داخل پارلمان صورت نخواهد گرفت."

آری! افغان‎ها را که از چندین دهه به اینسو در معرض جنگ‎ها، خشونت‎ها و منازعات مختلف قرار دارند، نه تنها مسایل حساس اجتماعی و سیاسی به شدت متاثر می‎سازد، بلکه مسایلی ظاهراً معمولی که می‎توان آن را با حوصله مندی حل کرد، نیز عصبانی می‎سازد.

خانه ملت یا پارلمان افغانستان نیز از این شیوه عملکرد مستثنی نیست. مسئله دیگر رعایت و تطبیق قوانین است و طوری که دیده می‎شود برخی قانونگذاران افغان با تطبیق آن بالای خود و رعایت آن مشکل دارند.

آرش همایون

برای شنیدن این گزارش به لنک پائین کلک کنید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG