لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

مراد: افغانستان در خصوص کنترول حریم هوایی با مشکلات مواجه است


پس از نشر گزارش‌ها در پیوند به کمک با مخالفین مسلح از طریق هوا و پروازهای جت‌های روسی بر فضای افغانستان در شمال، مقامات وزارت دفاع این‌کشور تائید می‌کنند که در خصوص کنترول حریم هوایی با مشکلات مواجه اند.

مراد علی مراد معاون لوی درستیز این وزارت که فعلاً مصروف بررسی موضوع کمک با مخالفین مسلح از طریق هوا در شمال این‌کشور است روز شنبه به رادیو آزادی گفت که جنگ جاری بدون همکاری خارجی‌ها ممکن نیست.

اما وی در این زمینه، مشکلات در کنترول حریم هوایی را نیز رد نمی‌کند.

او افزود:

مراد: ما در قسمت کنترول فضایی مشکلات خود را داریم و در این راستا بیشترین معلومات را توسط کمک ماموریت حمایت قاطع بدست می‌آوریم
مراد: ما در قسمت کنترول فضایی مشکلات خود را داریم و در این راستا بیشترین معلومات را توسط کمک ماموریت حمایت قاطع بدست می‌آوریم

"در این جای شک نیست که جنگ جاری بدون حمایت خارجی‌ها ممکن نیست اما حرف این‌جاست که در این روزها کدام کشور به این‌ها سلاح توزیع کرده تاکنون روشن نشده‌است و ما در قسمت کنترول فضایی مشکلات خود را داریم و در این راستا بیشترین معلومات را توسط کمک ماموریت حمایت قاطع بدست می‌آوریم."

این در حالیست که هفته گذشته مقامات محلی سرپل از نشست هلیکوپترهای ناشناس در ولسوالی صیاد این ولایت خبر دادند و باشنده‌های اشکاشم ولایت بدخشان نیز در مورد پروازهای طیاره‌های جت روسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان مراد علی مراد معاون لوی درستیز این وزارت را در رأس یک هیئت به هدف بررسی این موضوعات به ولایات شمال فرستاده و گفته است در صورت اثبات این سرپیچی روسیه، اقدامات جدی اتخاذ خواهد شد.

حکومت افغانستان در ماه حوت سال گذشته از حملات راکتی پاکستان و تجاوز آن کشور بر خاک افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل رسماً شکایت کرده‌است.

این در حالیست که حریم هوایی افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون توسط نیروهای خارجی مستقر درین کشور کنترول می‌شود.

درین حال عبدالوهاب وردک قوماندان پیشین قوای هوایی افغانستان می‌گوید که با گذشت ۱۶ سال هنوز هم افغانستان سیستم دفاعی هوایی ندارد.

اما آقای وردک افزود که بر اساس معلومات وی در این زمینه پالیسی ترتیب داده شده اما مشخص نیست که چه زمانی عملی خواهد شد.

عبدالوهاب وردک قوماندان پیشین قوای هوایی افغانستان
عبدالوهاب وردک قوماندان پیشین قوای هوایی افغانستان

او افزود:

"پالیسی ایجاد شده‌است اما معلوم نیست که چه زمانی به آن عمل می‌شود و چه زمانی ما امکانات بدست می‌آوریم تاکنون روشن نیست همۀ کشورها سیستم دفاعی هوایی دارند که در آن چندین قوا شریک می‌باشند که قوای آن بسیار مهم است."

قرار بود سال گذشته کنترول حریم فضایی افغانستان به حکومت این کشور سپرده شود.

آگاهان می‌گویند که آموزش ندادن به کدرها در این مورد مشکلات را در این راستا بیشتر ساخته و به گفته آنان ممکن وزارت دفاع تا مدتی زیادی با این مشکل مواجه باشد.

سید مهدی سعیدی یکی از این آگاهان می‌گوید برای این اقدام نیاز به آماده‌گی‌های همه جانبه است که بدون حمایت نیروهای خارجی برای این‌کشور دشوار خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG