لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

قرارداد کنترول حریم فضایی افغانستان توسط امریکا در ماه جاری خاتمه میابد


مقامات و دیپلومات ها می گویند، اگر حکومت افغانستان راه حل را در مورد مسوولیت حریم فضایی این کشور که قرار است قرارداد کنترول آن با ایالات متحده امریکا در یک ماه دیگر به پایان برسد نیابد ممکن این کشور نه تنها میلیون ها دالر عواید اش از این بابت از دست بدهد بلکه اعتباراش در نزد کشور های کمک دهنده نیز زیانمند خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش میدهد که حریم فضایی افغانستان که از سال 2001 میلادی بدینسو از سوی ایالات متحده امریکا کنترول میشود، نقش یک دهلیز مهم رفت آمد میان آسیا و اروپا را دارد.

قاسم رحیمی مسوول رسانه ها در اداره هوانوردی ملکی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که، قرارداد کنترول فضای افغانستان با ایالات متحده امریکا در پایان 2014 میلادی خاتمه یافت اما از اینکه افغانستان در آنزمان آماده گرفتن این مسوولیت نبود، اشرف غنی رییس جمهور کشور این قرار داد را برای شش ماه دیگر با مقامات امریکایی تمدید کرد.

به گفته وی، در حال حاضر صحبت ها میان مقامات هوانوردی افغانستان و چندین شرکت خصوصی که میتواند مسوولیت کنترول فضایی اینکشور را به عهده بگیرند جریان دارد:

" تا به حال با پنج شرکت بین المللی که شامل لست شده اند که گویا برای گرفتن کنترول فضای افغانستان آماده اند صحبت ها جریان دارد. ما امیدوار هستیم که بتوانیم تا ختم ماه جون سال جاری قرارداد کنترول فضای افغانستان را به یک شرکت با تجریه بسپاریم. "

قاسم رحیمی همچنان از جاپان یادآور شد که تعهد کرده تا در قرارداد جدید کنترول فضای افغانستان این کشور را کمک مالی کند.

اما قاسم رحیمی می گوید، جاپان بعضی شرایط را نیز ارائه کرده که یکی آن به گفته وی حریم فضایی افغانستان به اهداف نظامی و امنیتی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

آقای رحیمی افزود که اداره آنها تلاش دارد تا قرارداد کنترول حریم فضایی افغانستان را به یک شرکت خصوصی بسپارد و در ضمن کدر های افغان را در این راستا آموزش بدهد تا در آینده این مسوولیت بدوش خود افغانها باشد.

در حال حاضر طیاره های امارات عربی، ترکیه، هندوستان و برخی از کشور های دیگر به افغانستان پرواز دارند.

اسوشیتد پرس نوشته اگر حکومت افغانستان مسوولیت کنترول فضای کشورش را به شرکت خصوصی بسپارد مصرف اشرا باید از بودیجه خودش بپردازد و این کار برای تمویل کنندگان اینکشور نا خوشایند خواهد بود، زیرا بخش بزرگ بودیجه افغانستان را کشور های کمک کننده تمویل می کنند.

XS
SM
MD
LG