لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

وزارت فواید عامه افغانستان ۱۱ شرکت متخلف را در لیست سیاه شامل کرد


وزیر فواید عامه افغانستان می‌گوید با مبارزه در برابر فساد اداری و به همکاری کمیسیون ملی تدارکات یازده شرکت را در لیست سیاه شامل ساخته‌اند.

او علاوه کرد که شماری از قراردادیان که در کارهای‌شان کوتاهی کرده و در کیفیت و ساخت سرک‌ها به‌گونۀ معیاری توجه نکرده بودند را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کرده‌اند.

محمود بلیغ روز سه شنبه در کابل حین ارائه معلومات از کارکرد و مبارزه با فساد در چهارده ماه گذشته از سوی وزارت فواید عامه به خبرنگاران گفت که ۱۱ شرکت متخلف را در لیست سیاه شامل ساخته‌اند که از جمله هشت شرکت بنایی و سه شرکت آن لوجستیکی می‌باشد.

آقای بلیغ همچنان گفت که ۲۲۴ میلیون دالر را که معادل ۱۵ میلیارد افغانی می‌شود نیز صرفه‌جویی کرده‌اند.

محمود بلیغ
محمود بلیغ

او گفت:

"ما سه پروژه‌ بزرگ‌ ما را به‌عنوان نمونه انتخاب کردیم در سه پروژه ۲۲۴ میلیون دالر معادل ۱۵ میلیارد افغانی‌ ما صرفه جویی کردیم."

وی افزود که این پروژه‌ها شامل پروژه‌های سرک‌سازی در فیض‌آباد، بهارک، دره‌صوف، یکاولنگ، و قیصار می‌باشد.

وزیر فواید عامه می‌گوید که در ۱۴ ماه گذشته ۳۹۰ کیلو متر سرک را در ۲۳ ولایت قیرریزی کرده‌اند و ۱۸۱۹ متر پل را ساخته اند.

مسئولان این وزارت می‌گویند که در حال حاضر کار بالای قیرریزی ۵۹۸ کیلو متر سرک و ساخت ۲۴۲ متر پل در ۱۸ ولایت جریان دارد.

از سوی دیگر هرچند کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه از این دست‌آوردها ستایش می‌کند، اما انتقاد دارد که به‌جای صرفه‌جویی در پول صرفه‌جویی در وقت بیشتر مهم است که باید این وزارت به آن توجه می‌کرد.

صاحب خان یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که این وزارت کارهای سرک‌سازی را در فصل‌های خزان و زمستان آغاز می‌کند و در برخی موارد با موانع و مشکلات روبه‌رو می‌گردد.

او افزود:

"آن‌ها بیشتر وقت را ضایع کرده‌اند در شش ماه یک قرارداد تکمیل نمی‌شود می‌گویند که این تدارکات است و چنین است و چنان است و در ماه میزان و عقرب به کار شروع می‌کند که در آن وقت زمان یخ‌گیری است و زمانی‌که هوا سرد می‌شود آن‌را متوقف می‌سازند این‌که این‌ها در پول صرفه‌جویی کرده‌اند از آن کرده وقت بسیار مهم است."

وزارت فواید عامه می‌گوید که حفاظت و نظارت از سرک‌ها در پلان‌های جدید این وزارت جا داده شده و در حال حاضر کار بالای ترمیم سرک شاهراه‌های کابل-جلال‌آباد و همچنان کابل-کندهار جریان داشته و تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG