لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

وکلای ارزگان و زابل: افزایش ناامنی‌ها سبب سقوط این ۲ ولایت خواهد شد


شماری از نماینده‌های مردم ولایت ارزگان در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی زابل می‌گویند، نا امنی‌ها در این ولایات افزایش یافته و اگر به آن توجه نشود احتمالاً این ولایات بدست مخالفین مسلح سقوط خواهند کرد.

عبیدالله بارکزی یکتن از نماینده‌های مردم ولایت ارزگان در ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، از یکسال بدینسو به دلیل بیشتر شدن ناامنی‌ها راه‌های مواصلاتی اکثر ولسوالی‌های این ولایت مسدود اند.

عبیدالله بارکزی یکتن از نماینده‌های مردم ولایت ارزگان در ولسی جرگه
عبیدالله بارکزی یکتن از نماینده‌های مردم ولایت ارزگان در ولسی جرگه

وی افزود:

" تقریباً بالاتر از یک سال می‌شود که همه راه‌های ولسوالی‌های مربوط این ولایت کاملاً بروی ترافیک و مردم مسدود است ولسوالی‌های گیزاب و چارچینو هیچ کسی به آنجا رفت و آمد کرده نمی تواند و در دو کیلومتری مرکز این ولایت همه روزه جنگ است کارهای بازسازی متوقف است و هیچ پیشرفتی هم نیست."

از سوی هم اسدالله کاکر معاون شورای ولایتی زابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، به دلیل ناامنی‌های اخیر تنها در مراکز ولسوالی‌ها ادارات حکومتی فعال اند و بس.

به گفته آقای کاکر، در کنار طالبان مسلح جنگجویان خارجی نیز در زابل فعالیت دارند و اگر به گفته وی حکومت به این مشکل رسیدگی نکند این ولایت نیز سقوط خواهد کرد:

" وضعیت امنیتی در تمام ساحات در مقایسه با گذشته بدتر شده و مردم بسیار به تشویش هستند دولت چندان در آنجا فعال نیست تنها در مراکز ولسوالی‌ها ادارات دولتی فعال اند"

آنان همچنان گفتند به دلیل افزایش ناامنی‌ها دختران از رفتن به مکاتب در این ولایات محروم هستند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که در این اواخر مخالفین مسلح در ولایات کندهار، ارزگان و زابل فعالیت‌های شانرا بیشتر ساخته اند.

در حمله طالبان مسلح در ولسوالی شاه ولی کوت کندهار ۱۵ سرباز افغان به روز جمعه کشته شدند.

همچنان هفته گذشته مخالفین مسلح بالای پوسته‌های امنیتی ولسوالی‌های شاه جوی و دای چوپان ولایت زابل حمله کردند و تلفات را به نیروهای امنیتی افغان وارد کردند.

با این همه مقامات وزارت دفاع بیشتر شدن تحرکات مخالفین مسلح در ولایات جنوب غرب این‌کشور را تائید کرده می‌گویند که عملیات نیروهای امنیتی افغان در این ولایات ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تلفات سنگین به مخالفان مسلح دولت در این ولایات وارد شده‌است:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" ما تائید می‌کنیم که در این اواخر آنان در کندهار بعضی حملات را اجرا کردند که متأسفانه ما تلفات هم داشتیم مگر دشمن هم تلفات زیادی را متقبل شدند و تعداد زیادی‌شان کشته و زخمی شدند سلاح و مهمات شانرا هم از دست دادند قوای مسلح افغان و قطعات که در کندهار، ارزگان و زابل مستقر هستند کاملاً آماده دفاع از مناطقی هستند که در آنجا مستقر هستند."

آقای وزیری همچنان گفت، اگر نیروهای امنیتی افغان در آن ولایات با مشکل دچار شوند نیروهای بیشتری را به ولایات کندهار، ارزگان و زابل خواهند فرستاد.

از سوی هم حی گل سلیمانخیل یکتن از کارشناسان امنیتی می‌گوید، حکومت افغانستان باید به نقاط ناامن این‌کشور بخصوص کندهار، زابل و ارزگان توجه بیشتر کند تا به گفته وی این ولایات به هلمند و کندز دوم مبدل نگردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG