لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

یک هیئت پارلمان خواست‌های معترضان را با حکومت افغانستان شریک می‌سازد


خواسته‌های معترضان "جنبش رستاخیز تغییر" شام امروز به روی میز رئیس جمهور خواهد رسید.

این خواسته‎های معترضان توسط یک هیئت چهل عضوی پارلمان افغانستان در دیدار با محمد اشرف مطرح خواهد شد.

عرفان الله عرفان یکی از وکلای شورای ملی، عضو این هیئت چهل نفریست.

وی گفت:

"معترضین چهار - پنج خواست مشخص داشتند. اول اینکه عاملینِ که به واسطۀ شلیک مرمی شش تن از هموطنان ما را شهید ساختند و در حدود ۲۰ تا ۲۱ تن را زخمی ساختند باید شناسایی شوند و به پنجه قانون سپرده شوند. یک تعداد دوست‌های ما را نام نهاد کردند که آن‌ها باید از وظایف‌شان برکنار شوند. به مجروحین و کسانی که متضرر استند رسیدگی شود و در ارتباط به تحصن آن‌ها باید خیمه‌های‌شان توسط حکومت با زور و خشونت برداشته نشود."

یکی دیگر از خواسته‌های اعضای جنبش رستاخیز تغییر اینست که دولت باید یک روز را ماتم ملی اعلان کند.

این در حالیست که حکومت افغانستان امروز را به خاطر حوادث مرگبار پی هم در کابل و هرات، عزای ملی اعلان کرد، هر چند روشن نیست که این اقدام به اساس تقاضای اعتراض کننده‌ها شده‌است یا خیر.

در اعلامیۀ پخش شده از دفتر رئیس جمهور آمده‌است که بیرق افغانستان امروز نیمه برافراشته خواهد بود.

پیش ازین حکومت افغانستان خواستار گفتگوی مستقیم با نماینده‌های "جنبش رستاخیز تغییر" شده‌است اما این حرکت از گفتگو با دولت خودداری می‌کند.

درین حال عرفان الله عرفان عضو هیئت پارلمانی که درین قضیه میانجیگری می‌کند به رادیو آزادی گفت، این هیئت پس از شنیدن نظریات دو طرف برای بیرون شدن ازین بن‌بست، تصمیم خواهد گرفت:

"تمام خواسته‌های را که آن‌ها به ما ارائه کرده‌اند با حکومت مطرح می‌کنیم و نظریات حکومت را هم می‌گیریم که چه آمادگی دارد برای خواسته‌های آن‌ها. بعداً ما در مطابقت به منافع کلان افغانستان که چه چیزی را تقاضا می‌کند و درین شرایط حساس آیا این به نفع افغانستان یا به ضرر افغانستان. مسایل کلان ملی و مصالح اولیای افغانستان را سنجیده بعداً پارلمان افغانستان تصمیم می‌گیرد."

اعتراض کننده‌ها که اعضای حرکت موسوم به جنبش رستاخیز تغییر استند، در چندین نقطه شهر کابل خمیه تحصن برپا کرده و راه را به روی ترافیک بسته‌اند.

این اقدام آنان هر چند طرفداران خود را دارد، اما باعث به وجود آمدن مشکلات برای شماری از شهروندان کابل شده و انتقادهای را نیز در پی داشته است.

اما عمر پروانی یک عضو جنبش رستاخیز تغییر از مردم می‌خواهد برای مدتی مشکلات را تحمل کنند.

وی گفت:

"ما از شهروندای افغانستان در جا‌های که ممانعت‌های نسبی و کم ایجاد شده خواست ما اینست که امروز تحمل بکنند، امروز در جاده باشند، امروز از مردم حمایت بکنند. با آنکه تعدادی از دوست‌ها احتمالاً با مشکل مواجه شده باشند. برداشتن خیمه‌ها به معنای این است که راه انتحار و راه انفجار بازهم باز شود."

حکومت افغانستان مخصوصآ ارگان‌های امنیتی خواستار برچیده شدن هر چه زودتر این خیمه‌های تحصن استند، اما اعضای جنبش رستاخیر تغییر می‌گویند تا آنکه به خواست‌شان پاسخ داده نشود، خیمه‌ها برپا خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG