لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

امیدواری‌ها و بی‌باوری‌های ارگ به نتایج نشست "گروه کاری" با پاکستان


حکومت افغانستان می‎گوید با توجه به تغییر دیدگاه‎های جهانی نسبت به عملکرد پاکستان امیدوار است، آن کشور این بار در امر مبارزه با تروریزم قاطعانه عمل کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید صد در صد اطمینان ندارد که پاکستان این بار نیز در تأمین صلح و ثبات در این کشور همکاری صادقانه کند، اما با آن هم به نتایج نشست "گروه کاری" دو کشور امیدوار است.

معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان توانسته با دیپلوماسی که پیش گرفته توجه جهان را در مورد این که پاکستان، کشور حامی تروریزم است، جلب کند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان نیز تغییر دیدگاه‎های جهانی نسبت به عملکردش در امر مبارزه با تروریزم را درک و راهی جز همکاری با افغانستان ندارد.

آزاد: افغانستان تنها بر همچو نشست‎ها و تعهدات تکیه نمی‎کند.
آزاد: افغانستان تنها بر همچو نشست‎ها و تعهدات تکیه نمی‎کند.

او گفت با آن‌هم افغانستان تنها به تعهدات پاکستان اتکا نمی‎کند و تلاش‎هایش برای تأمین صلح در کشور از راه‎های دیگر نیز ادامه دارد.

او افزود:

"افغانستان حالا بر این باور است که پاکستان بدون همکاری در امر مبارزه با تروریزم راه دیگر ندارد، از همین‌رو حکومت افغانستان امیدوار است که ممکن این بار حکومت پاکستان واقعاً اقدامات عملی و جدی در برابر مبارزه با تروریزم داشته باشد، با آن‌هم حکومت افغانستان تنها بر همچو نشست‎ها و تعهدات تکیه نمی‎کند."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که قرار است به زودی کابل میزبان نشست "گروه کاری" افغانستان و پاکستان باشد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته که این نشست به هدف هماهنگ ساختن اقدامات در راستای مبارزه با تروریزم و از بین بردن شبکه‎های تروریستی نخست در کابل و سپس در اسلام‌آباد برگزار می‎شود.

گفته شده که روی ایجاد این گروه کاری در دیدار رئیس جمهور اشرف غنی و صدراعظم نواز شریف به روز جمعه در حاشیۀ نشست سازمان همکاری‎های شانگهای در قزاقستان توافق شده‎است.

این در حالیست که در گذشته حکومت افغانستان بارها تلاش کرده تا حکومت پاکستان را برای مبارزه صادقانه با تروریزم ترغیب کند.

پس از حمله مرگبار دوسال قبل در ساحه شاه شهید شهر کابل رئیس جمهور غنی برخورد با پاکستان را تغییر داد و به‌گونه جدی از آن کشور خواست تا پناهگاه‎های امن تروریستان در خاک‌اش را نابود بسازد.

از آن زمان تاکنون روابط افغانستان و پاکستان تیره بوده است و حکومت افغانستان چندین بار حکومت پاکستان را مسئول حملات مرگبار درین کشور خوانده، اما پاکستان این اتهامات را همواره رد کرده‎است.

از سوی هم شماری از آگاهان مسایل بین‎المللی راه اندازی همچو نشست‎ها را به نفع افغانستان خوانده می‎گویند این کشور با استفاده از لابی‌گری و دیپلوماسی فعال باید از تغییر ذهنیت منطقه و جهان نسبت به پاکستان سود ببرد.

راوش: برگزاری نشست‎های بین‎المللی در وضعیت که افغانستان دارد، برایش یک نیاز مبرم است.
راوش: برگزاری نشست‎های بین‎المللی در وضعیت که افغانستان دارد، برایش یک نیاز مبرم است.

داوود راوش یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"راه دیپلوماسی، بحث، مذاکره و برگزاری نشست‎های منطقه‌یی و بین‎المللی در وضعیت که افغانستان دارد برایش یک نیاز مبرم است، بحث مهم این است که افغانستان بتواند یک دیپلوماسی فعال را پیش بگیرد و پیشنهاداتی را مطرح کند که هم زننده نباشد و هم به هدف‌اش که همانا تأمین صلح و ثبات در افغانستان است، برسد."

ارگ می‎گوید حکومت افغانستان با اتخاذ یک دیپلوماسی مناسب توانسته‎است در سطح بین‎المللی بر پاکستان فشار وارد کرده و توجه جهانیان را به بحث در مورد این که پاکستان یک کشور حامی تروریزم است جلب کند.

نصرالله ستانکزی آگاه روابط حقوقی می‎گوید حکومت افغانستان حق دارد سیاست خود را هر گونه که می‎خواهد تنظیم کند، به شرط آن که با حقوق و روابط بین‎المللی در مخالفت قرار نداشته باشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG