لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

متیس: اداره ترمپ اشتباهات گذشته را در افغانستان تکرار نخواهد کرد


وزیر دفاع امریکا وعده داده که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ به گفته وی اشتباهات گذشته را در افغانستان تکرار نخواهد کرد.

جیمز متیس که روز چهارشنبه در برابر قانونگذاران امریکایی صحبت می‎کرد، گفت، آن‎ها اجازه نمی‎دهند که افغانستان یکبار دیگر به مرکز حملات بر امریکا و متحدین آن، مبدل شود.

با آنکه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در باره جنگ افغانستان کمتر صحبت کرده، اما او در این هفته به جیمز متیس وزیر دفاع امریکا صلاحیت داد تا شمار عساکر در افغانستان را طوریکه او مناسب می‎بیند، تعیین کند.

به گفته جیمز متیس هرگونه تصمیم در مورد شمار نیروها و ستراتیژی جدید در افغانستان در مشوره با دیگر ادارات ایالات متحده امریکا اتخاذ می‎گردند.

وزیر دفاع امریکا
وزیر دفاع امریکا

وی افزود:

"من یک تعهد نظامی امریکا را در مطابقت با هدایات ستراتژیک سرقوماندان اعلی و با در نظرداشت پالیسی خارجی که توسط ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا ارائه شده، تنظیم می‎کنم."

تصمیم رئیس جمهور برای دادن صلاحیت به وزارت دفاع این کشور زمانی ابراز می‎گردد که متیس گفت که ایالات متحده در جنگ با طالبان در افغانستان تا هنوز برنده نیست.

او تاکید کرد که تدابیر جدید وی در مورد افغانستان که در اواسط ماه جولای امسال به رئیس جمهور ترمپ ارائه خواهد شد، در آن، به شکل وسیع روی بٌعد منطقوی تاکید شده و تابع کدام جدول زمانی نیست.

گزارش‎ها حاکی از آن اند که پنتاگون سرگرم بررسی اعزام ۳ تا ۵ هزار عسکر اضافی به افغانستان می‎باشد و در کنار ایالات متحده امریکا، شماری از کشورهای عضو ناتو نیز گفته‎اند که اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را ارزیابی می‎کنند.

اما تعدادی از کارشناسان به این باور اند که اعزام چند هزار سرباز وضعیت در افغانستان را به سادگی تغییر نخواهد داد.

ستیفن بیدلی کارشناس امور افغانستان و استاد پوهنتنون جورج واشنگتن امریکا می‎گوید:

"اگر ما در اطراف یک ستراتیژی برای اصلاح یک وضعیت به هم خورده در افغانستان قرار داشته باشیم و منتظر یک معجزهباشیم ، پس اعزام سه تا پنج هزار عسکر به این کشور کدام تغییر را به میان نمی‎آورد."

از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، حدود ۲۴۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان کشته و ۲۰ هزار تن دیگر زخمی شده‎اند.
از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، حدود ۲۴۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان کشته و ۲۰ هزار تن دیگر زخمی شده‎اند.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ عسکر امریکایی در کنار ۵۰۰۰ قوای ناتو در افغانستان حضور دارند و عساکر اضافی امکان دارد به مشاورین غربی اجازه دهد که با قطعات محاربوی افغان کار بیش تر کنند.

به نوشته گزارش فرانس پرس اعزام دوباره هزاران عسکر امریکایی به افغانستان شاید برای رئیس جمهور ترمپ که در مبارزات انتخاباتی خود شعار امریکا پیش از همه را وعده سپرد، خیلی دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش فرانس پرس از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، حدود ۲۴۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان کشته و ۲۰ هزار تن دیگر زخمی شده‎اند.

حکومت امریکا در حال حاضر حدود یک هراز میلیارد دالر در جنگ و بازسازی افغانستان به مصرف رسانده که پول اکثر پروژه‎های بازسازی حیف و میل شده‎است.

XS
SM
MD
LG