لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

مرکز هماهنگی اقوام: برخی حلقات داخل نظام، خواهان تفرقه میان اقوام اند


عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف

مرکز هماهنگی اقوام افغانستان می‎گوید استخبارات خارجی و برخی حلقات در داخل نظام با استفاده از وضعیت جاری در کشور می‎خواهند تا میان اقوام تفرقه ایجاد کنند.

این مرکز می‎گوید در حالی‎که هیچ مشکلی میان اقوام درین کشور وجود ندارد.

مسئولان این مرکز روز دوشنبه طی نشستی در کابل در پیوند به حوادث اخیر در کشور و و بر پایی خیمه‎های تحصن در پایتخت از حکومت و مردم خواستند تا جلو این دسیسه‎ها را بگیرند.

عبدالخالق حسینی پشه‌یی رئیس دارالانشاًی این مرکز تأکید کرد که حکومت باید برای آوردن اصلاحات در نظام توجه کرده و اقوام نیز وحدت‌شان را حفظ نمایند.

حسینی: استخبارات بیرونی در کشور ما تلاش می‎کند که به حوادث اخیر رنگ قومی بدهد.
حسینی: استخبارات بیرونی در کشور ما تلاش می‎کند که به حوادث اخیر رنگ قومی بدهد.

آقای پشه‌یی قطع‌نامه مرکز هماهنگی اقوام را که در ارتباط به حوادث اخیر تهیه شده بود، به خوانش گرفت که در بخشی از آن چنین آمده بود:

"دست‎های استخبارات بیرونی در کشور ما تلاش می‎کند که به حوادث اخیر رنگ قومی بدهد، ما از دولت و نظام به جدیت حمایت می‎کنیم مگر از دولت هم می‎خواهیم که دستگاه دولتی را از وجود افراد فرصت طلب مزدور که در داخل نظام بر آسیاب دشمن آب می‎ریزند و منافع ملی را قربانی منافع شخصی‌شان می‎کنند، پاک سازد."

مرکز هماهنگی اقوام افغانستان همچنان خواهان مجازات عاملین فیر بر تظاهر کننده‎گان، رسیده‎گی به خواست‎های مشروع آنان از سوی حکومت و پایان دادن به تحصن گردید.

محمد سالم حسنی یکی از اعضای این مرکز با اشاره به حرکت‎های اخیر در پایتخت از سوی حکومت و مظاهره کننده‎گان گفت که دشمن برای رسیدن به هدف جنگ‎های روانی را دامن می‎زند.

اعضای مرکز هماهنگی اقوام افغانستان از تحصن کننده‎ها در پایتخت نیز تقاضا کردند که دیگر سبب آزار و اذیت مردم نشده و خواست‎های شان را از راه‎های دیگر با حکومت مطرح سازند.

پس از حوادث اخیر به‌شمول حمله موتربم، تظاهرات و برپایی خیمه‎های تحصن در شهر کابل شورای ملی افغانستان، مجمع علمای افغانستان و برخی نهادهای دیگر نیز صدا بلند کرده خواهان جمع کردن خیمه‎ها و تأمین عدالت در کشور شدند.

خیمه تحصن
خیمه تحصن

درین حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید حکومت آماده‎است تا به خواست‎های مشروع معترضین رسیده‎گی کند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور همچنان در مورد موجودیت اشخاص مخرب در داخل نظام چنین گفت:

"در مورد این‎که کسانی در داخل نظام بر ضد نظام کار می‎کنند، حکومت کسانی را که بر ضد نظام و مردم افغانستان باشد تعقیب خواهد کرد و بر اساس قانون افغانستان آنان به جزای اعمال خود خواهند رسید."

آقای آزاد در عین حال از تمام نهادهای‎ که علیه چنین افراد اسناد دارند نیز تقاضا کرد که در زمینه شناسایی این افراد با حکومت همکاری کنند.

درین حال مرکز هماهنگی اقوام ضمن حمایت از حکومت فعلی تأکید می‎کند برای بیرون رفت کشور از مشکلات کنونی آماده همکاری با دولت بوده اجازه نمی‌دهند که مشکلات در کشور افزایش پیدا کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG