لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

وزیری: ۶۵ درصد نه بلکه ۹۵ درصد خاک افغانستان زیر تسلط حکومت است


وزارت دفاع افغانستان برخلاف گزارش وزارت دفاع امریکا می‌گوید، حکومت این‌ کشور تا نزدیک بر ۹۵ درصد خاک این کشور تسلط دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت گزارش پنتاگون مبنی بر این را که حکومت افغانستان بر ۶۵ درصد خاک‌اش حاکمیت دارد، غیر قابل قبول می‌خواند.

آقای وزیری روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت به جز از هشت ولسوالی دیگر تمامی نقاط کشور در کنترول نیروهای افغان قرار دارند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"۶۵ درصد را اگر قبول کنیم بناء‌‍ً ۳۴ ولایت و ولسوالی‌های که فعال اند و تمامی شاهراه‌های که به روی ترافیک باز اند، نشان دهنده آن است که اضافه‌تر از درصد حتی نزدیک به ۹۰ و ۹۵ درصد نفوس یا خاک افغانستان زیر تسلط دولت است و متباقی تحت تهدید بلند قرار دارد."

این در حالیست که پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا به تازگی در گزارشی گفته که تا ماه فبروری سال ۲۰۱۷ حکومت افغانستان بر ۶۵ درصد خاک این‌ کشور نفوذ داشته است.

در این گزارش آمده که در ساحات تحت کنترول حکومت کاهش آمده و طالبان تقریباً بر ۱۱ درصد خاک افغانستان کنترول دارند و متباقی ساحات در حالت منازعه قرار دارند.

اما، یک و نیم ماه پیش از این، سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که کنترول حکومت افغانستان در سه ماه گذشته از ۵۷ به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

شماری از آگاهان مسایل نظامی می‌گویند، از این که امنیت و ثبات سرتاسری در افغانستان حاکم نیست نشر این رقم از سوی پنتاگون به واقعیت نزدیک است.

شهنواز تنی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، پذیرفتن این که ۹۵ درصد خاک کشور تحت تسلط حکومت قرار دارد، منطقی نیست.

شهنواز تنی یکی از این آگاهان مسایل نظامی
شهنواز تنی یکی از این آگاهان مسایل نظامی

وی گفت:

"شاید پنتاگون با نشر این رقم نسبتاً مراعات خود و حکومت افغانستان را کرده باشد، من فکر می‌کنم ساحات تحت کنترول دولت کمتر از ۶۵ درصد است، وقتی در یک اجتماع قانون، نظم و ثبات حاکم نباشد چگونه گفته می‌توانیم که حکومت ۹۵ درصد کنترول دارد، هرگز ندارد."

آقای تنی نشر چنین گزارش‌ها را برای آینده افغانستان نگران کننده خواند و روی حاکمیت یکسان قانون در کشور تأکید کرد.

وی گفت، تا زمانی که حرف‌ها به عمل مبدل نشده و منافع ملی بر منافع شخصی ترجیح داده نشود، وضعیت نابسامان کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG