لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

قایم: کشورهای منطقه باید در مبارزه با مواد مخدر با افغانستان همکاری کنند


افغانستان و کشورهای منطقه در گذشته تفاهم نامه‌های همکاری را در بخش مبارزه با مواد مخدر امضاء کرده اند، اما وزارت مبارزه با مواد مخدر برای مؤثریت بیشتر این مبارزه و عملی سازی تعهدات، بر تدوین یک استراتژی جامع منطقوی تاکید می‌کند.

جاوید احمد قایم معاون پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، تا زمانی که کشورهای منطقه در بخش مبارزه با مواد مخدر با هم هماهنگ نشوند و صادقانه با آن مبارزه نکنند، تلاش‌های حکومت افغانستان به تنهایی نتیجۀ مطلوب نخواهد داد.

آقای قایم تأکید می‌کند که کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید بر یک استراتژی مشترک در بخش مبارزه با مواد مخدر با هم توافق کنند.

وی گفت:

" چیزی که ما در مورد آن خیلی تشویش داریم این است، اگر کشورهای منطقه به گونه واقعی آن نخواهند با این پدیده مبارزه کنند و اعتماد به وجود نیاید، مبارزه با آن تنها در سطح ملی امکان ندارد و حکومت افغانستان به تنهایی با آن مبارزه کرده نمی‌تواند. ما باید در این مورد با هم به تفاهم برسیم که این یک مشکل مشترک است و کشورهای منطقه را متضرر کرده‌است. از این رو باید بر یک میکانیزمی به توافق برسیم که بر اساس آن معلومات طوری تبادله شود که نتیجه مؤثری را در پی‌داشته باشد."

پیش از این حکومت افغانستان به ایالات متحده امریکا پیشنهاد کرده‌است که برای قطع منابع مالی طالبان و موفقیت در جنگ افغانستان، در استراتژی تازه جنگی این‌کشور در بخش مبارزه با تروریزم، به مبارزه با مواد مخدر نیز جا داده شود.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا که مسئولیت طرح و عملی سازی این استراتژی را به دوش دارد، گفته‌است، بر بنیاد این استراتژی در کنار مبارزه با مخالفان مسلح دولت، با تولید و قاچاق مواد مخدر نیز به عنوان عامل تقویت کننده این جنگ نیز مبارزه خواهد شد.

از یک و نیم دهه به اینسو مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد و شماری از کشورها همانند امریکا و بریتانیا میلیون‌ها دالر را در این بخش هزینه کرده‌اند، اما نه تنها این مبارزه نتیجه مطلوبی را در پی نداشته است، بلکه با گذشت هر روز در سطح تولید مواد مخدر افزایش به عمل می‌آید.

محمد هاشم الکوزی، رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه می‌گوید، سرحدات باز با کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان و ایران و رفت و آمد آزاد قاچاقبران مواد مخدر به این‌کشورها، زمینه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را در افغانستان مساعد ساخته است.

وی می‌گوید:

" اگر مواد مخدر به کشورهای همسایه انتقال نگردد، دهاقین افغان تشویق به کشت کوکنار نخواهند شد. دهاقین به پول نیاز دارند و بنا به نیازمندی‌های مالی به کشت کوکنار می‌پردازند. اگر این سرحدات کنترول شود و قیمت مواد مخدر کاهش یابد، دهاقین افغان از کشت آن اجتناب خواهند کرد."

پیش از این شماری از اعضای ولسی جرگه نیز پیشنهاد کرده‌اند که نحوه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان باید تغییر کند و مبارزه با این پدیده باید شکل منطقوی را به خود بگیرد.

میرزا محمد یارمند، معیین پیشین وزارت امور داخله نیز مبارزه با مواد مخدر را مسئولیت مشترک می‌داند و تأکید می‌کند که نه تنها کشورهای منطقه بلکه باید کشورهای جهان در این مبارزه سهیم ساخته شوند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG