لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

گلبدین حکمتیار با فرستادن نیروهای خارجی به افغانستان، مخالفت کرد


رهبر حزب اسلامی افغانستان با فرستادن نیروهای خارجی به افغانستان مخالفت کرد.

گلبدین حکمتیار روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، با آنکه فرستادن نیروهای بیشتر خارجی در تأمین امنیت کمک نمی‎کند بلکه حساسیت‎ها و مشکلات را نیز بیشتر می‎سازند.

آقای حکمتیار گفت که در هفده سال گذشته پالیسی حکومت افغانستان و خارجی‎ها ناکام بوده و نیاز است تا روی آن دوباره غور گردد.

حکمتیار: حساسیت‎ها را بر می‎انگیزد.
حکمتیار: حساسیت‎ها را بر می‎انگیزد.

او افزود:

"ما به این باور استیم که فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان نه‌تنها که مشکل را حل کرده نمی‎تواند بلکه آن را بیشتر می‎سازد، قضیه را جنجالی ساخته و حساسیت‎ها را بر می‎انگیزد. زمانی‎که ۱۶۰ هزار نیرو موجود بوده و تا دندان مسلح بودند چیزی کرده نتوانستند و با چند هزار دیگر هم کاری کرده نمی‎توانند."

رهبر حزب اسلامی این اظهارات را پس از آن بیان می‎کند که وزرای دفاع ناتو در نشست بروکسل هفته گذشته فیصله کردند که نیروهای بیشتر را به افغانستان می‎فرستند.

هرچند تعداد سربازان ناتو که به افغانستان فرستاده می‎شوند مشخص نیست، اما منشی عمومی ناتو گفته‎است که در مورد فرستادن هزارها سرباز به افغانستان تصمیم گرفته شده‎است.

بر اساس گزارش‎ها، پنتاگون نیز فیصلۀ فرستادن چهار هزار سرباز امریکایی را به افغانستان کرده‎است، اما این رقم رسماً اعلام نشده‎است.

با این همه سرپرست وزارت دفاع افغانستان در جریان همین هفته گفت که امریکا تا ده روز آینده استراتژی جدید خود را در مورد افغانستان اعلام می‎کند.

درین حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید نیروهای که از سوی ناتو و امریکا به افغانستان فرستاده می‎شوند، تنها در بخش آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان همکاری می‎کنند.

مینه‌پال: هیچ‌گاه از نیروهای ناتو در جنگ کار نمی‎گیریم.
مینه‌پال: هیچ‌گاه از نیروهای ناتو در جنگ کار نمی‎گیریم.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"دلیل فرستادن نیروهای ناتو به افغانستان این است که آن‎ها تنها در بخش مشوره با نیروهای افغان همکاری می‎کنند و ما هیچ‌گاه از نیروهای ناتو در جنگ کار نمی‎گیریم، زیرا نیروهای افغان توانایی آن را دارند که در برابر هر تهدید مبارزه کنند."

پیش ازین شماری از اعضای ولسی جرگه نیز گفته بودند که امریکا و ناتو به‌جای فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان باید نیروهای امنیتی افغان را تجهیز کنند، اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفته‎است که آمدن نیروهای خارجی به افغانستان در خصوص مبارزه با تروریزم بسیار مهم است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG