لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

شماری از وکلا: وزارت مهاجرین برای حل مشکل بی‌جا شده‌ها تدابیری ندارد


شماری از اعضای ولسی جرگه وزارت مهاجرین و عودت کنندگان را در حل معضل بی‌جا شدگان داخلی، ناتوان می‌خوانند.

این نمایندگان مردم می‌گویند در سال روان هزاران خانواده به علت نا امنی‌ها بی‌جا شده‌اند که نیاز جدی به کمک‌های بی‌درنگ دارند؛ اما وزارت مهاجرین و عودت کنندگان تدابیری در این زمینه نداشته است.

نمایندگان مردم می‌گویند، شماری از خانواده‌ها در شاهراه‌های بزرگ زیر خیمه و بسیاری هم بدون سرپناه و نیز از دسترسی به مواد خوراکی، آب آشامیدنی و خدمات صحی بی‌بهره هستند و در شرایط دشواری به سر می‌برند.

این نمایندگان در ولسی جرگه وضعیت بیجا شدگان ولایت‌های هلمند و کندز را بدتر می‌خوانند و می‌گویند این بی‌جا شدگان زیان‌های بیشتری دیده‌اند.

با این همه، محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که نشست روز چهارشنبه این جرگه را رهبری می‌کرد، پس از بحث و نگرانی‌های این نمایندگان، گفت:

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

"به کمیسیون‌های مربوط وظیفه سپرده می‌شود که تنها به مشکلات بی‌جا شدگان کندز نه، بلکه بخاطر حل مشکل بی‌جا شدگان تمامی ولایات، وزیر امور مهاجرین و بازگشت کنندگان را به این کمیسیون بخوانند و موضوع را با وی در میان بگذارند و راه حل آن را به ولسی جرگه پیشنهاد کند."

به گفته این نمایندگان در کنار ولایت کندز، اکثر باشندگان ولسوالی‌های ننگرهار، کندهار، فراه، هلمند و برخی از ولایت‌های شمال به علت نا امنی‌ها مجبور به ترک خانه‌ های‌ شان شده‌اند که اکنون با مشکلات گونه گون رو به رو استند.

با این همه نگرانی‌ها، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، افزایش بی‌جا شدگان داخلی در کشور ارتباط مستقیم با گسترش نا امنی‌ها در این ولایات داشته است.

این وزارت می‌گوید، در آن بخش‌هایی که امنیت در حال بهبودی است، بسیاری از خانواده‌ها به مناطق و خانه‌های شان بازگشته اند.

محمد حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، حدود ۴۱۴۹۶ خانواده که شمار اعضای این خانواده‌ها به ۲۴۸۹۷۶ تن می‌رسد، از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند که به نوبت برای این خانواده‌ها کمک‌ها رسانیده می‌شود.

محمد حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
محمد حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وی افزود:
"کمیتۀ ایجاد شده‌است و برای آن خانواده هایی که مستحق دستیابی به کمک‌ها استند، این کمک‌ها رسانیده می‌شود، تا اکنون در سال روان و در سال‌های گذشته با حدود ۲۵۰ هزار خانواده کمک صورت گرفته‌است و این روند ادامه دارد."

در این میان، میر سردار ځدران یکی از کارشناسان به این باور است که نیروهای امنیتی افغان باید تدابیر امنیتی را برای تأمین جان باشندگان بیشتر سازند و در کنار این، برای دولت لازم است تا به منظور فراهم سازی نیاز‌های بی‌جا شدگان داخلی، کمک‌های جامعه جهانی و نهاد‌های کمک رسان را به دست آورد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG