لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

جمشید رسولی: ۲۷۴ قضیه فساد اداری به لوی سارنوالی رسیده‌اند


لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که ۲۷۴ قضیه فساد اداری از ادارات مختلف به سارنوالی اختصاصی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری رسیده‌است.

مسئولان لوی سارنوالی افغانستان می‌گویند، از جمله ۲۷۴ قضیه که به سارنوالی اختصاصی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری رسیده ۲۱۶ تن آن ملکی و ۵۸ آن نظامی می‌باشد.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت، تحقیقات بالای برخی از قضایا تکمیل شده و تعدادی آن هنوز تحت تحقیق قرار دارند.

آقای رسولی همچنان افزود که پس از حکم محاکم مربوطه ۹۰۰ میلیون افغانی و ۸ میلیون دالر به‌عنوان جزای نقدی و استرداد پول‌ها و جلوگیری از حیف‌ و میل آن به خزانه دولت وارد شده‌است.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

او گفت:

"در مجموع به تعدادی قضایای که مرکز عدلی و قضایی رسیدگی شده و محول محکمه شده و تعدادی هم تحت تحقیق قرار دارند و به‌زودی به محکمه فرستاده خواهد شد، همکاران ما مجدداً تلاش دارند تا تحقیق بالای این قضایا دقیق و بی‌طرفانه باشد."

این در حالیست که هوگو لارنس، سرپرست سفارت امریکا در کابل روز سه شنبه در مراسم تجلیل از ۲۴۱‌مین سالروز آزادی امریکا در پیامی به رهبران حکومت وحدت ملی، تأکید بیشتر بر آوردن اصلاحات در نهادهای دولتی و مبارزه با فساد کرد.

وی گفت، منتظر روزی است که فساد نابود شود و اشخاص شایسته و صادق در سمت‌های بلند قرار داشته باشند.

این دیپلومات ارشد سفارت امریکا افزود، فرهنگ معافیت از مجازات باید پایان یابد و آنانی‌که پول مردم را به غارت بردند، باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

فساد اداری از بزرگترین چالش‌ها فرا راه حکومت وحدت ملی شمرده می‌شود.

موضوع که رهبران حکومت وحدت ملی نیز خودشان را متعهد به مبارزه به آن می‌دانند و آنان مدعی اند که کار‌های زیادی برای آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد انجام شده‌است.

در همین حال خان زمان امرخیل رئیس شبکه افغانی مبارزه علیه فساد اداری می‌گوید که مرکز عدلی و قضایی نتوانسته تاکنون دوسیه‌های بزرگ را تحت کار قرار بدهد.

او گفت:

"بدون شک مرکز عدلی و قضایی دستاورد‌های در بخش دوسیه‌های کوچک داشته، اما در دوسیه‌های بزرگ دستاوردی خوبی ندارند و مفسدین بزرگ به محاکم کشانده نشده‌است."

به باور وی، تا زمانی‌که مفسدین در رده‌های بلند نظام حضور داشته باشند، مبارزه با فساد مفهوم واقعی نخواهد داشت.

آقای امرخیل می‌افزاید نخست باید مفسدین در رده‌های بلند مورد پیگرد قرار بیگیرند تا مردم بالای برنامه‌های مبارزه با فساد حکومت اعتماد کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG