لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

محمد آصف صدیقی: حکومت نامزد وزرای غیر وابسته به احزاب را معرفی کند


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان امیدوار است تا حکومت هرچه زودتر به فرهنگ سرپرستی در کابینه و ادارات پایان بدهد.

این هیئت تأکید می‎کند که حکومت وحدت ملی باید افراد مسلکی و غیر وابسته به احزاب سیاسی را به‌حیث نامزد وزیران معرفی کند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که باید افرادی به این سمت‎ها معرفی شوند که شایستگی داشته و به احزاب سیاسی وابسته نباشند.

صدیقی: از عوامل عمده که مردم و شورای ملی اعتقاد بیشتر به حکومت ندارند همین است.
صدیقی: از عوامل عمده که مردم و شورای ملی اعتقاد بیشتر به حکومت ندارند همین است.

او افزود:

"یکی از عوامل عمده که مردم و شورای ملی اعتقاد بیشتر به حکومت ندارند همین است که تا هنوز نتوانسته‎اند افراد واجد شرایط را معرفی کنند، کسانی را که واقعاً به وطن دلسوز باشند و به هیچ قوم، سمت، سو و تیم وابستگی نداشته باشند، معرفی شوند به حال ما خیلی بهتر خواهد بود. تا کشور عاری از فساد شده و از جامعه جهانی اعتماد بیشتر به دست بیاوریم."

این اظهارات در حالی بیان می‎شوند که حکومت وحدت ملی افغانستان به تازه‎گی محمد شفیق گل آغا شیرزی را به‌حیث نامزد وزیر سرحدات، اقوام و قبایل و محمد حمید طهماسی را به‌حیث نامزد وزارت ترانسپورت معرفی کرده‎است.

این در حالیست که نزدیک به دو ماه قبل طارق‌شاه بهرامی، فیض‌الله ذکی و نرگس نهان به‌حیث نامزد وزیران و سرپرست وزارت‎های دفاع، کار و امور اجتماعی و معادن و پطرولیم معرفی شدند.

اما ولسی جرگه افغانستان از دادن رأی به این سه نامزد وزیر خودداری کرد و آن را به معرفی تمامی نامزد وزارت‎های که از سوی سرپرستان اداره می‎شوند، مشروط ساخت و چندین بار تأکید کرد تا به فرهنگ سرپرستی در کشور پایان داده شود.

ولسی جرگه در ماه عقرب سال گذشته به‌خاطر آنچه عدم مصرف هفتاد درصد بودجه انکشافی خوانده شد هفت وزیر را سلب صلاحیت کرد، اما آنان بنا بر حکم رئیس جمهور و تا اعلام حکم ستره محکمه درین مورد، خلاف خواست ولسی جرگه به وظایف‌شان به‌حیث وزیر ادامه دادند.

زازی: اطمینان کامل نداریم که تا برگشتن دوباره ماه از تعطیلات تمامی نامزدان معرفی شوند.
زازی: اطمینان کامل نداریم که تا برگشتن دوباره ماه از تعطیلات تمامی نامزدان معرفی شوند.

هنوز هم شماری از وزارت‎ها و ادارات از سوی سرپرستان اداره می‎شوند.

ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که باید با احترام گذاشتن به قانون اساسی حکومت لیست کابینه و برخی ادارات دیگر را هرچه زودتر تکمیل کند.

عبدالقادر زازی منشی این جرگه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که حکومت به تعهد اش مبنی بر معرفی کامل نامزدان تا پایان تعطیلات تابستانی این جرگه عمل کند.

او افزود:

"اطمینان کامل نداریم که تا برگشتن دوباره ماه از تعطیلات تمامی نامزدان معرفی شوند، اما با ما همین‌گونه تعهد شده که پنج عضو دیگر کابینه و سه قاضی و رئیس سره میاشت باید به ولسی جرگه معرفی شوند."

این در حالیست که فرانز مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان هم اخیراً ادامۀ کار سرپرستان را یک ضعف برای افغانستان خوانده گفته که افراد شایسته در این کشور هستند که می‎توانند به این پُست‎های خالی گماشته شوند.

با آن‌که حکومت وحدت ملی همواره از کوشش‎ها برای معرفی نامزد وزیران واجد شرایط سخن زده، اما پیش از این مسعوده کروخی یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفته که تلاش دو رهبر برای معرفی نامزد دلخواه‌شان به وزارت‎ها، سبب شده تا روند سرپرستی در افغانستان به درازا بکشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG