لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

قرار است نشست سه جانبه کابل، اسلام‌آباد و "UNHCR" در مورد مهاجرین برگزار شود


قرار است نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین «UNHCR» روی موضوع مهاجرین افغان مقیم پاکستان در کابل برگزار شود.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان می‎گوید که به سفیر پاکستان در کابل پیشنهاد کرده‎است تا نشست سه جانبه میان کابل، اسلام‌آباد و کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد به هدف تمدید زمان اقامت افغان‎های دارای اسناد قانونی مهاجرت در پاکستان برگزار گردد.

مشاور مطبوعاتی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی هرچند که از زمان دقیق برگزاری این نشست چیزی نگفت، اما افزود که در این نشست روی مشکلات مختلف مهاجرین در پاکستان بحث خواهد شد.

حفیظ احمد میاخیل گفت که ۱،۳ میلیون افغان دارای مدرک قانونی در پاکستان به سر می‎رند که باید تا پایان ۲۰۱۷ آن کشور را ترک کنند، اما به‌گفته وی در حدود چهار ماه باقی مانده از این سال، روند برگشت این تعداد مهاجر به افغانستان امکان‌پذیر نیست.

مهاجرین افغان
مهاجرین افغان

او افزود:

"ما پیشنهاد کردیم که یک نشست سه جانبه میان حکومت افغانستان، پاکستان و «یو. ان. اچ. سی. آر» در کابل برگزار شود با سفیر پاکستان این موضوع را مطرح ساخته‎ایم. هدف عمده این نشست این است تا مدت اقامت ۱،۳ میلیون افغان پس از سال ۲۰۱۷ تمدید شود چون در مدت کم امکان ندارد که ۱،۳ میلیون تن در حدود چهار ماه به کشور برگشت کنند."

این در حالیست که حکومت پاکستان سال گذشته سند اقامت مهاجرین افغان را تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید کرد.

میاخیل افزود که هم‌اکنون نزدیک به دو میلیون تن از افغان‎ها در پاکستان به سر می‎برند که برعلاوه ۱،۳ میلیون مهاجر دارای اسناد قانونی، هفت صد هزار تن دیگر فاقد اسناد قانونی مهاجرت در این کشور زنده‎گی می‎کنند.

وی گفت که با حکومت پاکستان توافق شده‎‎است تا به تاریخ ۱۶ ماه اگست سال روان، افغان‎های فاقد اسناد مهاجرت درین کشور نیز ثبت و راجستر گردند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان، روند مهاجرین در سال جاری نیز افزایش داشته‎است و به‌گفته این وزارت روزانه در حدود ۳ هزار تن افغان از پاکستان و ایران به این کشور بر می‎گردند.

مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان گفت که تنها در یک هفته گذشته در حدود ۱۲ هزار و ۳۲ تن از مهاجرین افغان از پاکستان و ایران برگشته‎اند.

بر اساس گزارش‎های نشر شده، افغان‎های مقیم در پاکستان و ایران همواره از برخورد نادرست حکومت‎های این کشورها و برگشت اجباری‌شان به کشور شکایت کرده‎اند.

نزدیک به دو میلیون تن از افغان‎ها در پاکستان به سر می‎بردند.
نزدیک به دو میلیون تن از افغان‎ها در پاکستان به سر می‎بردند.

  • اما سؤال این است که آیا نشست‎های سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین می‎تواند در حل مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان کمک کند؟

یوسف صابر عضو کمیسیون امور مهاجرین ولسی جرگه در پاسخ می‎گوید:

"ما شاهد این بوده‎ایم که پس از اجلاس سه جانبه به مهاجرین مشکلات جدید خلق شده و آنان در پاکستان با مشکلات برخوردند و همین موضوعات است که نشان دهنده نتایج موقتی آن بوده توقع ما ازین جلسه که قرار است برگزار شود این است که اگر ما از تدبیر و فکر کار گیریم و طرح‎ها و نظریاتی داشته باشیم تا بتواند راه حل دایمی مشکلات مهاجرین باشد."

سال گذشته یک میلیون و ۱۴۷ تن افغان به کشور برگشتند و به‌گفته وزارت مهاجرین نظر به پیشبینی‎های صورت گرفته قرار است سال جاری نیز بیش از یک میلیون مهاجر افغان به کشور عودت کنند.

آقای صابر از حکومت افغانستان می‎خواهد تا در خصوص حل مشکل مهاجرین افغان راه حل‎های اساسی جستجو نموده و برای آن‌عده از مهاجرینی‎که به افغانستان عودت می‎کنند زمینه بود و باش، کار، عرضه خدمات صحی و امنیت را فراهم نماید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG