لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

احمدزی: امریکا مکلف است جلو مداخله کشورهای همسایه در افغانستان را بیگیرد


سخنان وزیر خارجه امریکا در پیوند به تلاش‎های ایران برای بی ثبات سازی افغانستان، ولسی جرگه را از پیامدهای آن نگران ساخته‎است.

هئیت اداری ولسی، با تائید سخنان وزیر خارجه امریکا در پیوند به بی ثبات سازی افغانستان از سوی ایران می‎گوید، نماینده‎گان مردم از این تلاش‎ها، بارها به حکومت افغانستان هشدار داده‎اند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، خاموشی حکومت افغانستان در برابر اعمال ایران می‎تواند این کشور را به میدان جنگ منفعت‎های یک کشور دیگر مبدل سازد.

او گفت در چند سال گذشته آنان به گزارش‎های دست یافته‎اند که ایران حتی طالبان را در ولایت‎های کشور با سلاح‎های پیشرفته تجهیز می‎کند و تلاش بی ثبات سازی افغانستان را دارد اما در برابر این همه شکایت‎ها و نگرانی‎ها حکومت خاموش بوده‎است.

احمدزی: امریکا نیز مکلف است که دست‎های کشورهای همسایه ما را از مداخله کوتاه سازد.
احمدزی: امریکا نیز مکلف است که دست‎های کشورهای همسایه ما را از مداخله کوتاه سازد.

او افزود:

"در این شکی نیست که حکومت بخصوص در برابر همسایه ما سیاست خاموش دارد، در حالی‎که حتی ریاست امنیت به اسلحه آن کشور در خاک ما دست یافتند، ما به گونه جدی تقاضا کرده بودیم و می‎کنیم که حکومت در برابر این چنین موارد خاموش نماند، و امریکا نیز مکلف است که دست‎های کشورهای همسایه ما را از مداخله کوتاه سازد."

وی در کنار این‎که از پیامدهای مداخله‎های ایران و تلاش برای بی ثبات سازی افغانستان از سوی تهران به حکومت هشدار می‎دهد، از جامعه جهانی می‎خواهد تا نگذارد که افغانستان میدان رقابت‎های سیاسی چنین کشورها گردد.

یک روز پیش از این رِکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا گفته‎است که ایران با تلاش‎های توسعه جویانه و نا امن ساختن افغانستان، عراق، یمن و دیگر کشورهای جهان، تلاش می‎ورزد نفوذش را در خاور میانه گسترش دهد.

حکومت افغانستان در این باره از اظهار نظر خوداری کرد.

مقام‎های امریکایی از این پیش نیز ایران را حامی تروریزم در منطقه خوانده‎اند.

این کشور از سوی مقام‎های محلی و نماینده‎گان مردم در شورای ملی افغانستان نیز به حمایت طالبان و فرستادن هراس افگن به این کشور متهم است.

ایجاد موانع در برابر عملی سازی پروژه‎های انکشافی به ویژه بندهای آب افغانستان دیگر نگرانی های بوده که بارها مقام‎های محلی از آن سخن زده‎اند.

هفته گذشته، قوماندان سپاه پاسداران ایران گفت که کشورش، دست بالای استخباراتی در برخی ولایت‎های افغانستان از طریق هوا و زمین دارد.

در این میان طاهر هاشمی یکی از کارشناسان روابط بین الملل، پیامدهای هشدار امریکا برای مقام‎های افغان را از بی ثبات شدن این کشور از سوی ایران با پیامدهای بدی به همراه می‎خواند.

هاشمی: امریکا این کشورها را سرجای شان بنشاندږ
هاشمی: امریکا این کشورها را سرجای شان بنشاندږ

وی افزود:

"این که قضیه به این اندازه گسترش می‎یابد خود نشان می‎دهد که حکومت نتوانسته‎است یک سیاست متناسب به شرایط امروز را در نظر گیرد و کشورهای که در افغانستان مداخله‎های خصمانه می‎کنند، نیاز است که امریکا این کشورها را سرجای شان بنشاند تا این‎که، افغانستان با ناتوانی این کار را بکند."

آقای هاشمی می‎گوید افغانستان برای این‎که درگیر تنش با یک کشور دیگر در همسایگی خود نگردد، مداخله‎ها و تلاش‎های آن را باید از راه دیپلوماتیک، مهار سازد.

به گفته وی، اگر ایران بازهم تلاش بورزد که افغانستان را به میدان رقابت‎های سیاسی اش مبدل سازد، آنگاه امریکا نیز در برابر این کشور دست به کار باید شود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG