لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

وزارت دفاع: استراتژی امریکا برای ختم جنگ افغانستان باید همه جانبه باشد


یک مقام وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده در افغانستان استراتژی جدید واشنگتن باید به‌طور همه‌جانبه ساخته شود.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"هم استراتژی برای جنگ باشد که تروریستان را در داخل افغانستان نابود کنیم. در پهلوی آن، استراتژی برای صلح هم باشد که راه صلح باز باشد. هم استراتژی در مورد این باشد که بالای پاکستان فشار وارد شود که با تروریستان کمک نکند. یا حلقات دیگر استخباراتی که به اشکال مختلف کمک می‌کنند، باید بالای‌شان فشار وارد شود."

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال وزیری افزود که اگر در اعلام استراتژی جدید ایالات متحده در مورد افغانستان عجله شود و تنها برای افغانستان ساخته شود، جنگ به پایان نخواهد رسید.

پیش ازین، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده گفته‌است که استراتژی جدید کشورش یک "رویکرد منطقه‌ای" را در پیش خواهد گرفت.

هنوز به درستی روشن نیست که رویکرد منطقه‌ای چه خواهد بود.

پیش ازین، مقام‌های ارشد نظامی امریکا از جمله جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از نفوذ پاکستان، ایران و روسیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

  • با توجه به این، یک پرسش اساسی این است که آیا ایالات متحده می‌تواند با بازیگران منطقه‌ای برای ثبات افغانستان وارد یک تعامل سازنده شود؟

علی امیری استاد یک پوهنتون خصوصی در کابل و تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگوی تیلیفونی با رادیو آزادی دیشب گفت که ایالات متحده برای رسیدن به یک اجماع سیاسی با بازیگران منطقه‌یی با چالش رو‌به‌روست.

وی گفت:

"در اظهارات خوشبینی‌ها خلق شده‌است. من امیدوارم که ادارۀ ترمپ جدی‌تر به قضایا برخورد بکند و به این جنگ تقریباً ۱۷ ساله پایان بدهد. کشورهای منطقه نسبت به گذشته بدبین‌تر شده‌اند. پاکستان بدبینی بیشتری نسبت به ایالات متحده پیدا کرده‌است. روس‌ها مداخلۀ بیشتری می‌کنند، همسایه‌یی غربی افغانستان هم هکذا. این است که بیش از هر زمانی دیگر ما شاهد تشتت در منطقه هستیم تا یک اجماع سیاسی."

امیری به این باور است که بی‌ثباتی در افغانستان معلول عدم توافق قدرت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های بین‌المللی است و اگر اجماع سیاسی ایجاد شود، ثبات به وجود خواهد آمد.

هنوز روشن نیست که استراتژی ایالات متحده در مورد افغانستان که مشمول اعزام تا به ۴ هزار نیروی اضافی به این‌کشور می‌شود، چه وقت اعلام خواهد شد.

آن‌چه روشن است این‌است که شورشیان طالبان به تازگی تحرکات‌شان را در گوشه‌های مختلف افغانستان از جمله هلمند و سرپل شدت بخشیده‌اند.

پیش ازین، ایالات متحده و ناتو گفته‌اند که در کنار حکومت و مردم افغانستان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت که این‌کشور دوباره به لانه امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG