لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

وزارت داخله: کنترول بیشتر کارخانه‌های تولید مواد مخدر به دست طالبان است


وزارت امور داخله می‌‌گوید، طالبان مسلح در کنار نا امن ساختن مناطق به هدف ایجاد زمینه برای کشت کوکنار، در این اواخر مسئولیت کنترول و رهبری برخی کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولایات نا امن را نیز به دوش گرفته اند.

مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، طالبان مسلح از اوایل سال روان میلادی مسئولیت کنترول کارخانه‌های تولید مواد مخدر در هلمند، کندهار، ارزگان، فراه، ننگرهار و شمال کشور را در دست گرفته اند، و با پول هنگفتی که از درک کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر از شرق میانه و اروپا به دست آورده اند، دامنه جنگ در این ولایات را نیز گسترش داده اند.

وی گفت:

" گروه‌های تروریستی و طالبان عملاً در کار مواد مخدر دخیل شده اند و در بخش تامین امنیت کار خانه‌های تولید مواد مخدر و مزارع کوکنار دخیل استند. طالبان بخاطر به دست آوردن منابع مالی که چرخ جنگی‌شان را به حرکت در بیاورند، به خرید سلاح و مهمات ضرورت دارند. مثلاً هنگامی که ما شش کار خانه تولید هیرویین را در جنوب تخریب کردیم، ۲۷ تن از جنگجویان طالب نیز از سوی نیروهای مبازه ملی ما در همین کارخانه‌ها به هلاکت رسیدند."

پیش از این سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان گفته است، مخالفان مسلح دولت در تشویق دهاقین برای کشت کوکنار و تولید مواد مخدر دست دارند و بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر نیز طالبان استند.

سرور دانش دو هفته قبل در هفته بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر گفت، امنیت افغانستان با مواد مخدر گره خورده ‌است و کشت کوکنار و تولید مواد مخدر بودجه جنگ و تروریزم را در افغانستان تمویل می‌کند.

آژانس خبری فرانس پريس در گزارش تازه خود به نقل از مقام‌های غربی نگاشته است که طالبان اکنون فراتر از جمع آوری عشر و زکات، کنترول کارخانه‌های تولید هیرویین و مورفین را نیز در هلمند در کنترول‌شان گرفته اند.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به رادیو آزاد گفت، با وجود تخریب ده‌ها کارخانه تولید مواد مخدر، طالبان مسلح هنوز نیز تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید هیرویین در ولسوالی‌های نا امن هلمند را در اختیار دارند.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند
عمر زواک سخنگوی والی هلمند

وی گفت:

" در گذشته هم طالبان و قاچاقبران مشترکاً کار می‌کردند، زیرا در مناطق تحت کنترول طالبان کشت کوکنار به گونه آشکار صورت می‌گیرد. کشت و تولید مواد مخدر در هلمند بیشتر در ولسوالی‌های باغران، دیشو و مناطق سرحدی مانند بهرامچه صورت می‌گیرد."

کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرګه تائید می‌کند که در این اواخر طالبان مسلح و دهاقین کشت‌زارهای کوکنار به نحوی در هماهنگی باهم عمل می‌کنند، زیرا طالبان جهت زمینه سازی برای کشت کوکنار مناطق را نا امن می‌سازند و دهاقین نیز در بدل آن، یک فیصدی قابل ملاحظه عواید کوکنار را به طالبان می‌پردازند.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه می‌گوید:

هاشم الکوزی عضو کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه افغانستان
هاشم الکوزی عضو کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه افغانستان

" مناطقی که در کنترول طالبان است، طالبان در این مناطق از زارعین و قاچاقبران در برابر حکومت حمایت می‌کنند و قاچاقبران نیز عوایدی مالی را که به دست می‌آورد به نام عشر و زکات با طالبان شریک می‌سازند. از همین رو عاید مواد مخدر به طالبان نیز می‌رسد."

یک کار شناس غربی به فرانس پريس گفته است، افزایش در مقدار واردات غیر قانونی و قاچاق مواد کیمیاوی نشان دهنده افزایش در تولید مواد مخدر در مناطق تحت کنترول طالبان است، زیرا به گفته وی سال گذشته مقدار مواد کیمیاوی کشف شده به ۶۶ تُن می‌رسید، اما امسال در شش ماه نخست سال، نیروهای افغان توانسته اند که۵۰ تُن مواد کیمیاوی را کشف و ضبط کنند که بیشتر آن از سرحدات غربی وارد افغانستان شده‌است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG