لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

نگرانی‌ باشنده‌گان کوهستان فاریاب در پیوند به آفت خشک سالی


اهالی و لسوالی کوهستان ولایت فاریاب نگرانی‌های خود را مبنی بر بروز خشک سالی در آن ولسوالی ابراز می‌دارند.

به گفته این باشنده‌گان، در کنار نا امنی‌ها و مسدود بودن راه‌های مواصلاتی در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب، آفت خشک سالی مشکل دیگریست که ساکنین این ولسوالی را سخت نگران و پریشان ساخته است.

دوتن از اهالی ولسوالی هستان فاریاب به رادیوآزادی گفت که امسال هیچ کشت و زراعت آنان نشد.

نقشه فاریاب
نقشه فاریاب

آنان می‌گویند:

"اسم من عبدالحی باشندۀ قریۀ سردی ولسوالی کوهستان فاریاب. امسال به کلی خشکسالی آمد و هیچ کشت وزراعت ما نشد. نه گندم شد، نه جو شد و نه هم کاه به دست آمد.خواست ما این است که دولت باید به حال ما متوجه شود و اگر مقام های ولایت ما می خواهند که برای مردمان کوهستان کمک کنند، این کمک ها را هر چه عاجل برسانند چون بعد از مدتی باز هم راه مواصلاتی کوهستان به مدت شش ماه بند می گردد.»

"اسم من عبدالاحد از ولسوالی کوهستان. مشکل ما این است که در ولسوالی ما خشک سالی آمده و کشت وزراعت ما همه سوخت و از بین رفت . همچنان مشکل دیگر ما مسدود بودن راه های کوهستان است که به مدت شش ماه به اثر بارش برف و باران و در این اواخر نا امنی ها، بند میشود ورفت و آمد ما به کلی قطع می گردد. نرخ های مواد اولیه هم بسیار بالا رفته و در ضمن مواد اولیه در بازار کوهستان اصلاٌ پیدا نمی شود. ما از مقامات خود خواهش می کنیم که راه چاره ای به خاطر حل مشکل مردمان کوهستان هر چه زود تر بسنجند و گرنه راه های ما مسدد خواهد شد."

یک بانشدۀ دیگر کوهستان می‌گوید که آن‌ها به مقام ولایت نیز مراجعه نموده و مشکلات ناشی از خشک سالی را به حضور والی بیان کرده‌اند.

اما تا حال جهت مرفوع ساختن مشکلات آن‌ها عملاً اقدامی صورت نگرفته‌است.

وی می‌گوید :

"برای فعلاً در کوهستان گندم و کاه پیدا نمی‌شود چون امسال خشک سالی آمد. مردم، شال و شالچه و دارو ندار خود را می‌آورند و به فروش می‌رسانند و ما سخت پریشان هستیم. چند روز قبل ما به پیش والی صاحب رفتیم و مشکلات خود را به آن ها بیان کردیم. والی صاحب هم همه مشکلات ما را به کتابچه خود یاداشت گرفته و به ما گفتند که، به زودترین فرصت کمک‌ها به کوهستان رسانیده خواهد شد. تا حال که یک پاو گندم در اختیار مردم قرار نگرفته‌است."

با این حال شهید الرحمان مدیر اجرائیه ولسوالی کوهستان، با تأیید مشکلات ناشی از خشک سالی در کوهستان، اظهار می‌دارد که اهالی کوهستان از آفت خشک سالی سخت متضرر شده و حالا مردم از ناچاری دارند، مال و مواشی خود را به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند.

او می‌افزاید:

"با توجه وضعیت نگران کننده به خصوص مناطق لفرایی، کوه طور و ملغی کوهستان که حدوداً ۴۰ یا ۵۰ قریه خورد و کلان درین مناطق وجود دارد، واقعن ما منحیث مسئولین و کارمندان دولتی در ولسوالی کوهستان، از بروز خشک سالی شدیداً نگران هستیم. من خودم به چشم سر حالت و وضعیت مردم را دیدم و یک بار به گنج بازار منطقه بندرِ کوهستان رفتم و عملاً مشاهده نمودم که مردمان از مناطق یاد شده که این مناطق از جمله ساحات خشک و بدون آب می‌باشد و حتی آب اشامیدنی برای انسان‌ها پیدا نمی‌شود به گونه دسته جمعی مال و مواشی‌های خود را می آوردند و به فروش می‌رساندند. وضعیت آن‌ها بسیار رقت بار بود و واقعن این مردم، قابل کمک و یاری از سوی دولت می‌باشند."

مدیراجرائیه کوهستان همچنان می‌افزاید، مشکل خشک سالی کوهستان، رسماً به مقام ولایت اطلاع داده شده اما تا به حال پاسخ روشنی از سوی رهبری ولایت، به دست نیاورده‌اند.

منطقه لولاش در کوهستان فاریاب
منطقه لولاش در کوهستان فاریاب

او گفت:

"مواد بسیار ناچیزی که ما در دسترس داریم به آن مواد حتی نمی‌توانیم که ما مشکل فیصدی ناچیز مردم را مرفوع بسازیم. بناً ما مشکل را کلاً به گونه شفاهی تحریری، رسماً به مقام ولایت اطلاع داده‌ایم و به امید این که کمک‌های لازم از جانب مقام ولایت صورت گیرد. ما تا به حال در برابر درخواست خود پاسخ مشخصی دریافت نکردیم اما طوری که با مقام ولایت تماس‌های وجود دارد و جناب والی صاحب یک شخص دلسوز و مهربانی هستند، انشاالله سعی خواهند کرد که تا کمک‌های لازمی به کوهستان صورت گیرد."

ولسوالی کوهستان از دو منطقه بزرگ یعنی لولاش و بندر تشکیل گردیده و مرکز آن در منطقه لولاش موقعیت دارد.

کوهستان فاریاب از مرکز شهر میمنه حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله داشته و آفت طبیعی خشک سالی درین ولسوالی، مشکل دیگریست که در کنار نا امنی‌ها چهره گشوده و باشنده‌گان را ازین ناحیه متضرر و سخت نگران ساخته‌است.

گزارش از : رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG