لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

سروی: معلمان عامل ۲۴ در صد خشونت در برابر اطفال اند


یک سروی تازه مؤسسه حمایت از اطفال یا "سیف د چلدرن" نشان می‌دهد که خشونت‌های جاری در برابر اطفال، نگران کننده‌است.

این سروی تازه نشان می‌دهد که در افغانستان خشونت‌های زیادی حتی از سوی پدر، مادر، اعضای خانواده و معلمان در برابر اطفال صورت می‌گیرد.

پاول براکر رئیس این مؤسسه روز سه شنبه هنگام اعلام نتیجه این سروی گفت، هر چند مکاتب یک مکان با ارزش برای آموزش اطفال است، اما با آن هم معلمان عامل ۲۴ درصد خشونت در برابر اطفال اند.

او گفت:

"بر اساس یافته‌های گزارش ۲۴ درصد عامل خشونت با اطفال معلمان مکاتب اند و ۲۰ درصد دیگر خشونت‌ها در برابر کودکان از سوی افراد دیگر، صورت می‌گیرد."

از سوی دیگر وزارت معارف افغانستان نیز تأیید می‌کند که در برخی موارد در باره خشونت علیه متعلمین در برخی مکاتب، به آنان شکایت‌های رسیده‌است.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت به رادیو آزادی گفت، با معلمین که متعلمین را مورد خشونت قرار می‌دهند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مؤسسه حمایت از اطفال در سال روان میلادی، با شماری از اطفال، والدین، معلمین و فعالان مدنی در ولایت‌های کابل، ننگرهار، بلخ، جوزجان و سرپل صحبت کرده و بر اساس آن این سروی را انجام داده‌است.

یافته‌های این سروی نشان می‌هد که چهار نوع خشونت از جمله روانی، فزیکی، جنسی و غفلت در برابر کودکان، صورت می‌گیرد.

ذبیح‌الله امرخیل مشاور مؤسسه حمایت از اطفال هنگام اعلام یافته‌های این سروی گفت، در حال حاضر ۲۹ درصد اطفال در افغانستان مشغول کارهای شاقه اند.

وی اضافه می‌کند، والدین هنوز هم فکر می‌کنند که لت‌وکوب یک وسیله خوبی برای تربیه اطفال‌شان است.

آقای امرخیل همچنان می‌گوید، بی‌کاری، فقر، عدم آگاهی از حقوق اطفال و نبود پلان از سوی حکومت از عوامل اند که راه را برای خشونت در برابر اطفال هموار کرده‌است.

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نیز تأیید می‌کند که اطفال در افغانستان مورد خشونت قرار می‌گیرد، اما می‌گوید حکومت تلاش می‌کند تا این مشکل را به‌گونه سیستماتیک، برطرف سازد.

مریم زرمتی مسئول بخش مصونیت اجتماعی این وزارت در مراسم اعلام یافته‌های سروی مؤسسه حمایت از اطفال گفت:

"اگر به نفوس کودکان در افغانستان توجه کنیم طبیعی است که این یک رقم پائین است، این نماینده‌گی از تمام کودکان نمی‌کند، مشکلات موجود است، ما در تلاش این هستیم که این مشلات را به شکل سیستماتیک برطرف کنیم."

خانم زرمتی همچنان می‌گوید، حکومت برای حل مشکلات و تربیه سالم اطفال یک سکرتریت ایجاد کرده‌است.

مؤسسه حمایت از اطفال به حکومت افغانستان پیشنهاد می‌کند که برای حل مشکلات کودکان در کشور باید قوانین و کنوانسیون‌های جهانی را عملی کند و وزارت‌های معارف، کار و امور اجتماعی و رسانه‌ها در این باره باید برنامه‌های مختلف را راه اندازی کنند.

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، برنامه‌های را برای حفاظت و حقوق اطفال آغاز کرده و به جلوگیری از خشونت در برابر اطفال، متعهد است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG