لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

شیجون: چین می‌تواند در بهبود روابط کابل و اسلام آباد نقش سازندۀ داشته باشد


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با دینگ شیجون نمایندۀ خاص چین برای افغانستان در ارگ.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با دینگ شیجون نمایندۀ خاص چین برای افغانستان در ارگ.

رئیس جمهور افغانستان در ملاقات دیروز خود با دینگ شیجون نمایندۀ خاص چین برای افغانستان و پاکستان از تلاش‌های پکن برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در منطقه ستایش کرده‌است.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‌افزاید که در مقابل، آقای شیجون ضمن تبریکی عید اضحی به رئیس جمهور و مردم افغانستان از تداوم همکاری کشورش در عرصه‌های مختلف و منجمله رشد اقتصادی و داد و ستد در مسیر راه ابریشم و احداث خط آهن که چین را از طریق افغانستان به ایران وصل می‌سازد، اطمینان داده‌است.

همچنین در ملاقاتی‌که نمایندۀ چین با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان داشته است روی گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو صورت گرفته‌است.

اعلامیه دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که آقای شیجون نمایندۀ چین از مردم و حکومت افغانستان بخاطر راه اندازی برنامه های همه جانبه برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه اظهار امتنان نموده‌است.

اعلامیه دفتر شورای امنیت ملی می‌افزاید که آقای شیجون ضمن ابراز نظر در بارۀ بهبود روابط افغانستان و پاکستان روی نیازمندی همکاری و هماهنگی میان دو کشور تأکید نموده گفته است که چین آماده‌است که درگسترش روابط دو کشور نقش سازندۀ بازی کند.

پکن بعد از اعلان استراتژی نو واشنگتن برای منطقه که در آن پاکستان به پناه دادن به سازمان‌های تروریستی متهم شد و کابل و ناتو از این استراتژی استقبال کرد، در کنار متحد دیرینۀ خود اسلام آباد قرار گرفت.

چین گفت که جامعه جهانی باید تلاش‌های پاکستان را در مبارزه با تروریزم بپذیرد.

اما کارشناسان به این باور اند که با جدی شدن موقف شاید چین هم به تلاش‌های میانجیگری خود شدت بخشد چون نمی‌خواهد که متحد دیرینۀ خود پاکستان را در انزوا ببیند.

ودیر ساپی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید که چین اهمیت استراتژیک افغانستان در همکاری اقتصادی در منطقه را هم فراموش کرده نمی‌تواند.

ودیر ساپی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر ساپی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی افزود:

" این‌بار استراتژی امریکا چون بسیار جدی است و برای چینایی‌ها معلوم شده‌است و آن‌ها نمی‌خواهند که دوست خود پاکستان را در کنار خود مضمحل شده ببینند به این لحاظ امکان دارد در یک گام عملی طالبان را از طریق پاکستان به مذاکرات وادار سازد و یک راه حل را در پیش گیرد."

نمایندۀ خاص چین برای افغانستان قبل از آمدن به کابل با مقامات پاکستان در اسلام آباد روی صلح و ثبات درافغانستان گفت‌وگو کرده‌است.

چین در گفت‌وگوهای نشست‌های چهارجانبه برای صلح و ثبات افغانستان که در آن بر علاوۀ این‌کشور و افغانستان، پاکستان و امریکا هم سهم داشتند وچند ماه پیش قطع شد، نیز حضور داشت.

XS
SM
MD
LG