لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

عباسی: قطع کمک‌های امریکا با پاکستان، مبارزه با تروریزم را صدمه می‌زند


شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان هشدار داده که قطع کمک‌های امریکا با کشورش، مبارزه با تروریزم را صدمه می‌زند.

واکنش‌های پاکستان به دنبال اعلان استراتژی نو امریکا برای افغانستان و منطقه ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته است که برای امریکا مؤثر نیست که بر مقام‌های پاکستانی تحریم وضع کند یا کمک‌های نظامی با این کشور را قطع کند.

شاهد خاقان عباسی در صحبت با خبرگزاری رویترز در اسلام آباد همچنان گفته که کشورش با تروریزم مبارزه کرده و نباید نادیده گرفته شود.

وی گفته است:

"ما با تروریزم در مبارزه استیم. هر موردی که تلاش‌های ما را در این پدیده تخریب کند، تنها تلاش‌های امریکا را صدمه می‌زند."

رئیس جمهور امریکا ماه گذشته با اعلان استراتژی افغانستان و منطقه گفت، پاکستان در برابر پناهگاه‌های تروریستان و شورشیان در آن کشور مبارزه نکرده‌است.

دونالد ترمپ گفته بود که اگر پاکستان در برابر تروریستان اقدام جدی نکند، بسیار چیز‌ها را از دست خواهد داد.

اما اسلام آباد هر گونه پناه دادن به شورشیان را رد می‌کند و می‌گوید که از سال ۲۰۰۱ میلادی و آغاز مبارزه بین‌المللی با تروریزم، تا حالا شصت هزار قربانی داده‌است.

ایالات متحده با پاکستان در سال ۲۰۱۶ میلادی یک میلیارد دالر کمک نظامی کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ کاهش قابل ملاحظه داشت.

در آن سال که شمار نیرو‌های امریکایی در افغانستان به بیش از یک صد هزار تن می‌رسید، کمک‌های واشنگتن با اسلام آباد تا مرز سه و نیم میلیارد دالر رسیده بود.

حالا صدراعظم پاکستان می‌گوید، هر گونه تلاش برای قطع کمک‌ها مؤثر نخواهد بود و مبارزه با تروریزم به تلاش مشترک نیاز دارد.

پاکستان در گذشته از سوی حکومت افغانستان و حالا از جانب ادارۀ رئیس جمهور امریکا به پناه دادن به شورشیان و تروریستان متهم شده‌است.

این اتهام‌ها باعث شده که پاکستان رخ به سوی چین و ایران کند و به نحوی به تلاش‌ها برای تقویت روابط منطقه‌ای ادامه دهد.

در تازه‌ترین مورد، وزیر خارجه پاکستان با مقام‌ها و همتای ایرانی‌اش در تهران دیدار کرد.

خواجه محمد آصف در گفت‌وگو با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه پاکستان همچنان در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش، این نکته را برجسته ساخته که کشور‌های منطقه نقش حیاتی در ثبات افغانستان دارند و باید در تلاش‌های صلح به صورت مؤثر و فعال عمل کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG