لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

سروی: برنامه‌های شماری از رسانه‌ها سبب افزایش خشونت علیه زنان شده‌اند


مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان می‌گوید که نشر برخی برنامه‌ها و برخورد کارمندان شماری از رسانه‌ها سبب افزایش خشونت علیه زنان شده‌اند.

رئیس این مؤسسه امروز چهارشنبه حین تشریح یافته‌های یک سروی انجام شده در مورد خشونت علیه زنان در کابل گفت که عامل این خشونت‌ها برنامه‌های غیر مسلکی و غیر معیاری شماری از رسانه‌ها و استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

یافته‌های سروی انجام شده از سوی مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان نشان می‌دهند که نشر برخی برنامه‌ها توسط رسانه‌های تصویری، برخورد غیر معیاری شماری کارمندان رسانه‌های شنوایی و استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا خشونت علیه زنان افزایش یابد.

به اساس این سروی رسانه‌های افغانستان در کنار تأثیرات مفید برای آزادی بیان، به دلیل نو پایی و عدم تجربه کافی با ضعف‌های نیز به همراه بوده که می‌تواند صدمات جدی به زنان و کودکان این‌کشور وارد کند.

زهره سپهر رئیس این مؤسسه روز چهارشنبه حین ارائه یافته‌های سروی انجام شده در مورد نقش رسانه‌ها در کاهش و افزایش خشونت علیه زنان در کابل گفت:

"به اساس نتایج تحقیق، خشونت علیه زنان از طریق رسانه‌ها افزایش یافته‌است اما در نهایت اشتراک کنندگان ما همه بر این باور بودند که در قسمت رسانه‌ها با نوع برنامه‌های که داشتند عامل افزایش خشونت علیه زنان بودند."

این سروی از سوی مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان در ولایت‌های کابل، بلخ و هرات به حمایت مالی پروژه پروموت در مدت سه ماه انجام شده‌است.

در این سروی ۱۰۱ تن اشتراک نموده که بیش از ۵۰ درصد آن را زنان و بیش از ۴۰ درصد را هم مردان تشکیل می‌دهند

اکثر پاسخ دهندگان در رده‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و از نظر تحصیلات اکثر آنان لیسانس و کارمندان ادارات مختلف بوده‌اند.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که تلویزیون در مقایسه با دیگر رسانه‌ها تأثیر بیشتری در ترویج خشونت علیه زنان داشته است.

به همین شکل، ترویج خشونت علیه زنان از طریق انترنت و شبکه‌های اجتماعی در رده دوم و از طریق رادیو در رده سوم قرار گرفته‌است.

به باور مصاحبه کنندگان این سروی، نشر برخی از سریال‌های خارجی به دوبله زبان‌های محلی از تلویزیون‌های افغانستان در خانواده‌ها بد آموزی داشته و زمینه را برای خشونت علیه زنان فراهم می‌سازد.

این مصاحبه کنندگان همچنان گفته اند که محتوای برنامه‌های رادیویی در خصوص زنان غیر مسلکی بوده ودر برخی برنامه‌ها کارمندان آنان طوری با شنونده‌ها حرف می‌زنند که سبب بروز خشونت علیه زنان در جامعه می‌شود.

اما برخی از نهاد‌های حامی رسانه‌ها می‌گویند که خشونت علیه زنان توسط رسانه افزایش نه بلکه از این طریق آگاهی عامه بیشتر شده‌است.

مجیب خلوتگر رئیس ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با تأکید روی نقش رسانه در کاهش خشونت علیه زنان می‌گوید:

مجیب خلوتگر رئیس ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان
مجیب خلوتگر رئیس ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان

"دو مسئله را در این‌جا باید جدا بکنیم یکی آگاهی در مورد خشونت و دیگر افزایش خشونت بیشترین کار رسانه‌ها آگاهی بوده‌است و این باید گفته شود که رسانه‌ها در زمینه کاهش خشونت نقش مثبت داشته است."

آقای خلوتگر می‌افزاید برداشتی که از سوی مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان در مورد نقش رسانه‌ها در خصوص خشونت علیه زنان صورت گرفته‌است باید اصلاح گردد چون به گفته وی کار رسانه آگاهی دادن در مورد خشونت علیه زنان است که آن را به شکل درست آن انجام داده‌است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG