لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

نیویارک بوک ریفیو: ترمپ ترغیب شد که ۳۹۰۰ سرباز به افغانستان بفرستد


نیویارک بوک ریفیو

نشریۀ نیویارک بوک ریفیو در شماه اخیرش مقالۀ را در مورد افغانستان به نشر رسانیده‌است تحت عنوان "آن‌چه را نظامیان نمی‌توانند به طور درست انجام دهند."

نویسنده این مقاله، احمد رشید خبرنگار و تحلیلگر پاکستانی است.

احمد رشید در مقاله اش نوشته است، برای رئیس جمهور بوش و اوباما افغانستان تنها یک جنگ بود، ولی برای رئیس جمهور ترمپ این همان جنگی است که وی نمی‌خواست کشورش در آن دخیل گردد.

به نوشته نشریه، ترمپ نمی‌خواست سربازان بیشتر به افغانستان بفرستد ولی هشت ماه بعد از اشغال کرسی ریاست جمهوری این تصمیم را گرفت.

به گفته مقاله نیویارک بوک ریفیو ترمپ ترغیب شد که ۳۹۰۰ سرباز بیشتر به افغانستان بفرستد.

زمان دقیق خروج تمام این نیروها از افغانستان تعیین نشده است و این در حالی است که جنگ افغانستان نسبت به دورۀ بوش و اوباما پیچیده‌تر شده‌است.

اشاره نشریه به این است که حال در کنار طالبان داعش و گروهای دیگر نیز در افغانستان فعالیت دارند.

رئیس جمهور غنی در جریان دیدارش با همتای امریکایی‌اش دونالد ترمپ در حاشیه جلسه اسامبله عمومی ملل متحد در نیویارک به همین موضوع اشاره نموده و گفت ۲۰ گروه مختلف تندرو در افغانستان فعالیت دارند.

احمد رشید خبرنگار پاکستانی در مقالۀ نیویارک بوک ریفیو در اشاره به مشکلات افغانستان می‌نویسد، این کشور با شماری از تهدیدات روز افزون داخلی مواجه‌است مانند حملات تروریستی، افتادن مناطق بیشتر به دست طالبان، سقوط اقتصادی، فساد و جنجال‌های سیاسی داخلی.

به نوشته مقاله، جنگ سالاران و سیاستمداران قومی نیز حکومت اشرف غنی را با مشکلات مواجه ساخته‌اند.

به گفته احمد رشید بزرگترین تهدید، منطقوی بوده زیرا به گفته جنرالان امریکایی، دیپلوماتان غربی و مقامات افغان که با احمد رشید صحبت کرده‌اند حد اقل سه کشور منطقه یعنی پاکستان، ایران و روسیه با طالبان همکاری می‌کنند.

ولی به نظر می‌رسد که مقامات در واشنگتن ازین تهدیدات زیاد واقف نیستند.

میل

روزنامه میل چاپ بریتانیا نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن از یگانه والی زن در این‌کشور یاد کرده‌است که تازه برکنار شده و یک مرد جانشین وی شده‌است.

به نوشته مقاله، معصومه مرادی والی دایکندی از آغاز کارش به حیث والی این ولایت در سال ۲۰۱۵ با مخالفت شدید محافظه کاران مذهبی مواجه بود.

منیره یوسف زاده سخنگوی اداره ارگان‌های محلی خبر برکناری خانم مرادی را تائید کرده ولی دلیل آن‌را ارائه نکرده‌است.

روزنامه میل می‌نویسد که رئیس جمهور غنی خانم مرادی را به حیث والی دایکندی تعیین کرده بود، ولی قبل از آغاز کارش تظاهرات وسیع در دایکندی در رابطه با این تقرری صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG