لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

اقدامات حکومت افغانستان ظرف ۳ سال برای رفع بحران مهاجرت چه بوده‎اند؟


مهاجرت چالشی که با گذشت سه سال از حکومت وحدت ملی هنوز پابرجاست و وزیر مهاجرین و عودت کنندگان از تلاش‎ها برای حل این معضل سخن می‎زند.

سید حسین عالمی بلخی به رادیو آزادی می‎گوید سویدن و جرمنی در میان کشورهای اروپایی بیشترین درخواست پناهندگی از سوی پناهجویان افغان را در سه سال گذشته شاهد بوده‎اند.

آقای بلخی تأکید می‎ورزد که دولت افغانستان در تلاش آن است تا درخواست این پناهجویان که همه دار و ندار شان را برای رسیدن به کشورهای اروپایی از دست داده‎اند از سوی کشورهای میزبان پذیرفته شوند.

سید حسین عالمی بلخی
سید حسین عالمی بلخی

وی افزود:

"این‎که دولت افغانستان حکومت وحدت ملی رسیدگی به امور مهاجرین را در اولویت کارش قرار دهد و توانست مهاجرین را تشویق کند تا برگردند، یک سیاست موفق بود، درین سه سال ۵۰۰ هزار تن کشور را ترک کرده‎اند اما ۲ میلیون دیگر به کشور بازگشته‎اند. ما از وضعیت مهاجرین ما در یونان راضی نیستیم در دیگر کشورها در حالت تفاهم و مدیریت مهاجرت قرار داریم و دیپورت مهاجرین هم کم است. تلاش می‎ورزیم که افغانستان را منحیث یک نقطه نا امن حساب کنند."

آقای بلخی می‎گوید با همه نارسایی‎های که از رهگذر نبود امنیت، کمبود بودجه و چالش‎های دیگر که سر راه این وزارت وجود دارد، می‎کوشند تا معضل پناهندگی را پایان بخشند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی؛ یکی از بنیادی ترین عوامل فرار افغان‎ها به کشورهای بیرونی، خروج نظامیان امریکایی، متوقف شدن پروژه‎های انکشافی، بیکاری، فقر و نگرانی مردم از بهر شدت نا امنی‎ها بود.

این درست همان سالی بود که حکومت وحدت ملی نیز شکل گرفت اما اختلاف‎ها میان رهبران حکومت وحدت ملی، به فرار افغان‎ها از کشور بیشتر کمک کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از یک سال کارکرد حکومت وحدت ملی فرار افغان‎ها از کشور چند برابر شد، چنان‎که وزارت مهاجرین و عودت کنند‎گان این موضوع را تأیید می‎کند.

با این همه پس از دو سال کار حکومت وحدت ملی، بحران مهاجرت افغان‎ها و حضور پنج هزار پناهجوی افغان در کشورهای اروپایی، به یک نگرانی جهانی مبدل گردید.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان می‎گوید از این بحران جلوگیری کرده‎اند.

کتوازی: در سه سال حکومت وحدت ملی بسیاری از جوانان ما به اروپا سفر کردند.
کتوازی: در سه سال حکومت وحدت ملی بسیاری از جوانان ما به اروپا سفر کردند.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان دادن سرپناه و فراهم سازی نیازی‎های اولیه و نیز تلاش برای پذیرش درخواست پناهندگی پناهجویان افغان از سوی کشورهای میزبان را یک موفقیت حکومت وحدت ملی می‎خواند.

اما نادرخان کتوازی یکی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه حکومت وحدت ملی را در جلوگیری از بحران مهاجرت ناکام می‎خواند.

او افزود:

"بد بختانه در سه سال حکومت وحدت ملی بسیاری از جوانان ما به اروپا سفر کردند به این امید بودند که در اروپا زندگی بهتر است، همه دارایی خود را مصرف کردند و آنجا که هم رفتند در راه یا در کشتی شهید شدند و یا هم زندانی شدند، در به رد شدند و متأسفانه که حکومت در جلوگیری از این بحران ناکام بود."

در بیشتر از سه سال اکنون افغان‎های‎که موفق به رسیدن به کشورهای اروپایی نشده‎اند و در مرزهای این کشورها گیرمانده‎اند، به گفته کتوازی با هزاران چالش می‎سازند؛ اما کشورهای میزبان به پناهجویان سوری و عراق اولویت می‎دهند و مرزها را به روی پناهجویان افغان بسته اند و تا کنون بسیاری از افغان‎ها به شمول زنان و کودکان در کشورهای مرزی مانند یونان، بلغاریا و ترکیه گیر مانده‎اند.

حتی گزارش‎ها از تن فروشی برخی جوانان افغان در یونان به علت نداشتن پول پخش شده‎، گزارش‎های که نگرانی جدی سازمان‎های حقوق بشری را نیز به همراه داشته‎اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان وضعیت مهاجران افغان را نگران کننده می‎خواند.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره تأکید می‎ورزد که این اداره کوشیده‎است تا به پناهجویان افغان در بیرون و بیجا شدگان داخلی در داخل افغانستان رسیدگی کند.

فرهاد می‎گوید این اداره ۱۵۰ میلیون دالر را برای افغان‎های اختصاص داده‎است که به کشورشان بازگشت می‎کنند و برای هر افغان تا کنون ۴۰۰ دالر داده شده‎است.

نادر فرهاد
نادر فرهاد

او افزود:

"یو ان اچ سی آر پیوسته تلاش کرده و از کشورهای میزبان نیز تقاضا کرده‎است که پرونده افغان‎ها را بگونه انفرادی مورد بررسی قرار دهند تا این‎که اگر نیازمند حمایت حقوقی باشد برای شان رسید‎گی صورت گیرد و اگر نیستند در آن صورت میان افغانستان و کشورهای میزبان تفاهم های موجود اند. ولی در خصوص بیجا شدگان باید بگویم که رقم آن در سه سال متأسفانه افزایش پیدا کرده‎است و در مجموع بحث بیجا شد‎گی یک بحث چالش آفرین است."

در ماه‎های اخیر سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارشی را پخش کرد که نشان می‎داد، از ماه جنوری ۲۰۱۵ تا ۲۷ جنوری ۲۰۱۶ حدود بیشتر از یک میلیون تن از راه‌های غیر قانونی به اروپا رسیده‌اند و پس از سوری‌ها تعداد بیشتر آن‌ها را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا گزارشی را پخش کرد که نشان می‎داد ۹۴۲ هزار و ۴۰۰ تن از افغان‎ها در ۴۴ کشور تا کنون درخواست پناهندگی داده‌اند.

اما در سال ۲۰۱۶ میلادی، به گفته اداره عالی کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، وضعیت مهاجرت افغان‎ها به کشورهای بیرونی بهتر بوده‎است و در این سال دو میلیون افغان از پاکستان، ایران و کشورهای اروپایی به کشور شان بازگشت کرده‎اند که این خود امیدواری دوباره افغان‎ها را به آینده کشورشان نشان می‎دهد.

مهاجرین افغان در جرمنی
مهاجرین افغان در جرمنی

به گفته این اداره، ۲۰ هزار افغان بدون مدرک در کشورهای ایران و پاکستان در ماه‎های اخیر در آن کشورها ثبت و راجستر شده‎اند و نیز تنها امسال ۳۰۰ هزار تن به کشور بازگشت کرده‎اند.

در این میان، شماری از باشند‎گان کشور می‎گویند هنوز بیکاری و تلاش جوانان برای رفتن به کشورهای بیرونی ادامه دارند.

محبوب اکبری یکی از باشند‎گان پایتخت یگانه علت ادامه فرار جوانان از کشور را بیکاری می‎خواند.

امیر داد پارسا یکی از محصلان می‎گوید که فقر اقتصادی و نا امنی را با گذشت سه سال از حکومت وحدت ملی از عوامل تلاش جوانان برای رفتن به کشورهای همسایه و یا اروپایی می‎خواند.

وی افزود:

"علت اول ضعف در مدیریت و بی برنامه‌گی حکومت برای جوانان است و بحث دیگر نا امنی است که سبب فرار جوانان شده و هم اکنون که ما با دوست‎های ما که به بیرون از کشور رفته اند گپ می‌زنیم، می‎گویند حکومت باید زمینه کار را فراهم سازد."

با این همه حکومت وحدت ملی به گفته شماری از کارشناسان سیاسی تنها در جلوگیری از فرار صدها افغان به کشورهای بیرونی ناکام نبوده‎ بلکه شمار روز افزون بیجا شدگان داخلی نیز معضل دیگری بوده که در سه سال گذشته حکومت وحدت ملی را به چالش کشیده‎است.

محمد شبیر بشیری یکی از این کارشناسان می‎گوید اگر حکومت نتواند به این وضعیت به گونه بنیادی رسید‎گی کند و از فرار افغان‎ها در چهارمین سال کارش که تازه آغاز شده‎است جلوگیری نتواند، این وضعیت پایه‎های یکسال دیگر حکومت را ضعیف خواهد ساخت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG