لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

ذکی: تلاش‌ها به هدف کاهش میزان بی‌کاری در افغانستان آغاز شده‌است


وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها به‌خاطر کاهش میزان بی‌کاری در کشور آغاز شده و یک کمیته نیز برای کاریابی در چوکات حکومت ساخته شده‌است.

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید، تا دو ماه آینده به هدف ایجاد برنامه همه جانبه اشتغالزایی در کشور کنفرانس ملی در کابل برگزار می‌شود.

این سخنان را فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی روز شنبه هنگام ارائه دستاوردهای سه سالۀ این وزارت به خبرنگاران در کابل بیان کرد.

آقای ذکی همچنان گفت، در حال حاضر کمیته کاریابی در چوکات حکومت به رهبری رئیس اجرائیه ایجاد گردیده‌است.

فیض الله ذکی
فیض الله ذکی

او افزود:

"یک کمیته هم بنام کمیته اجرائیه اشتغالزایی برای جوانان در چوکات دولت ساخته شده رئیس صاحب اجرائیه شخصاً مسئولیت این کمیته را به عهده دارد وزارت کار و امور اجتماعی هم البته به‌حیث سکرتریت در کنار شان است و چندین وزارت‌های ذیربط و ادارات مربوط نیز شامل آن می‌باشند."

به گفته آقای ذکی، در حال حاضر ۱.۹ میلیون افغان بی‌کار هستند که عامل عمده آن ادامه جنگ، پایین بودن ظرفیت‌های کاری و خروج بیشتر نیروهای خارجی از افغانستان می‌باشد.

فیض الله ذکی می‌گوید، با خروج بیشتر سربازان بین‌المللی از این کشور چهارصد هزار افغان بیکار و داد و ستد تجارتی نیز کاهش یافته و این مسئله تأثیر ناگوار بالای بازار کار داشته‌است.

از سوی هم حکومت افغانستان تلاش‌ها را آغاز کرده تا فرستادن کارگران افغان به کشورهای عربی را قانونی سازد.

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، تا اکنون تنها با قطر تفاهمنامه به امضأ رسیده و همچنان در نظر است تا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز تفاهمنامه‌ها به هدف فرستادن افراد برای کار به امضا برسد.

از سوی هم هیئت اداری مشرانو جرگه از این اقدام وزارت کار و امور اجتماعی استقبال کرده تأکید می‌کند که به‌خاطر ایجاد فرصت‌های کاری در کشور باید زمینه‌های سرمایه گذاری برای سکتور خصوصی فراهم گردد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

آصف صدیقی
آصف صدیقی

"اگر آنان می‌خواهند واقعاً زمینه کار را برای جوانان مساعد سازند، به‌خاطر مساعد ساختن باید متشبثین خصوصی باید تشویق شوند و برای آنان باید شرایط مساعد ساخته شود تا آنان علاقمند به سرمایه گذاری در افغانستان شوند تا جوانان ما به گونه مستقیم و غیر مستقیم مصروف کار گردند."

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، رهبری حکومت به‌خصوص رئیس جمهور و رئیس اجرائیه تلاش می‌کنند تا میزان بی‌کاری را در این کشور کاهش دهند.

سرپرست این وزارت می‌گوید، حکومت به‌خاطر ایجاد شغل برنامه میثاق شهروندی و برنامه‌های مختلف را روی دست دارد و همچنان حکومت در تلاش است تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG