لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

ارگ: مقامات افغان و هند از فرصت‌های صلح و امنیت منطقه‌یی ستایش کردند


رئیس جمهور اشرف غنی با مشاور امنیت ملی هند در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کرد.
رئیس جمهور اشرف غنی با مشاور امنیت ملی هند در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کرد.

یک مقام ارشد هند در دیدار با رهبران و مقام‌های افغان در کابل، از استحکام روابط کشورش با افغانستان اطمینان داده‌است.

اجیت دووال مشاور امنیت ملی صدر اعظم هند، دیروز "دوشنبه" در کابل با رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شماری از مقام‌های دیگر افغان دیدار کرد.

هند از شریکان استراتژیک افغانستان به شمار می‌رود و در بیش از ۱۵ سال گذشته، اضافه از سه میلیارد دالر در پروژه‌های مختلف با افغانستان کمک کرده‌است.

اجیت دووال نخست با رئیس جمهور اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری دید و سپس هم در قصر سپیدار با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دیدار کرد.

رئیس جمهور غنی حین ملاقات با مشاور امنیت ملی صدر اعظم هند در کابل
رئیس جمهور غنی حین ملاقات با مشاور امنیت ملی صدر اعظم هند در کابل

بر اساس خبرنامه ارگ، رئیس جمهور غنی و مشاور امنیت ملی صدراعظم هند از آن فرصت‌های صلح و امنیت منطقه‌یی ستایش کرده‌اند که به شمول افغانستان در منطقه جنوب آسیا، در نتیجه استراتژی تازه رئیس جمهور امریکا به میان آمده‌است.

وزارت خارجه هند به نقل از اجیت دووال نگاشته که وی با رئیس جمهور افغانستان در مورد گسترش همکاری‌های استراتژیک میان افغانستان و هند و مشوره به خاطر رسیدن به اهداف مشترک توافق کرد.

مشاور امنیت ملی هند همچنان پیام نریندرا مودی صدراعظم آن کشور را برای رئیس جمهور غنی سپرده که از وی برای بازدید از هند دعوت کرده‌است.

اخیراً رئیس اجرائیه افغانستان بخاطر گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان کابل و دهلی نو همراه با ۲۰۰ تاجر و اعضای کابینه به هند رفته بود.

در کابل دیروز اجیت دووال مشاور امنیت ملی صدر اعظم هند با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد.

در خبرنامه وزارت خارجه هند گفته شده که آقایان اتمر و دووال، تأکید کردند که همکاری‌های دو جانبه صادقانه، برای صلح و ثبات تمامی منطقه خیلی مهم است.

سپس عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با مشاور امنیت ملی هند در قصر سپیدار دیدار کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با مشاور امنیت ملی هند در قصر سپیدار دیدار کرد.
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با مشاور امنیت ملی هند در قصر سپیدار دیدار کرد.

آقای عبدالله از کمک‌های هند ستایش کرد و در مقابل اجیت دووال گفت که روابط میان دو کشور مستحکم و دوستانه است.

او بر توسعه و تحکیم این روابط تأکید ورزید.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه اگست با اعلان استراتژی نو آن کشور از هند خواست که برای تأمین ثبات در افغانستان، کمک‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری‌اش را بیشتر سازد.

مشاور امنیت ملی صدر اعظم هند در حالی به کابل سفر کرد که نشستی با شرکت نماینده‌های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مورد آینده مذاکرات صلح افغانستان در مسقط پایتخت عمان برگزار شد. هند در این مذاکرات هیچ نقشی ندارد.

XS
SM
MD
LG