لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

اعضای ولسی جرگه حملات خونین اخیر در مناطق مختلف افغانستان را قتل عام خواندند


افزایش حملات اخیر مخالفان مسلح در کابل و شماری از ولایات پای مقامات امنیتی و دفاعی را به ولسی جرگه کشاند.

اعضای این جرگه نسبت به بدتر شدن اوضاع امنیتی در کشور عکس‌العمل شدید نشان دادند و گفتند که این وضعیت برای‌شان پذیرفتنی نیست.

طارق شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع، ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله، محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و برخی از مسئولان امنیتی ولایت ارزگان در نشست روز شنبه ولسی جرگه فراه خوانده شده بودند.

هر چند نشست به سبب مهم بودن موضوعات نظامی و استخباراتی به خواست سرپرست وزارت دفاع سری اعلام شد اما قبل از آن اعضای ولسی جرگه حملات خونین اخیر را قتل عام خوانده و در این باره ابراز نگرانی کردند.

ظاهر قدیر عضو ولسی جرگه افغانستان
ظاهر قدیر عضو ولسی جرگه افغانستان

ظاهر قدیر و ناهید فرید دو تن از این وکلا در مورد گفتند:

"رویداد لوی پکتیا، کندهار واقعه دو مسجد در کابل و غور و رویداد غزنی رویدادهای عادی نیستند، افغان‌ها مثل مرغ و گوسفند حلال می‌شوند شما این رویداد‌ها را ببینید صد‌ها افغان شهید شدند."

"چرا در افغانستان جنگ با تروریزم این قدر قربانی می‌گیرد ما به چه حق به مردم می‌گویم که شما صبر کنید این سکوت ننگین اگر ادامه پیدا بکند مردم بیشتر از پیش قتل عام می‌شوند"

اعضای ولسی جرگه دلیل افزایش حملات اخیر مخالفان مسلح را عدم هماهنگی ارگان‌های امنیتی، خاموشی نهادهای مدنی و موجودیت ستون پنجم در داخل نظام خوانده و خواستار اقدامات جدی در این مورد شدند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز این حملات را عمل جنایت کارانه و ضد انسانی خواند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردند که در چند روز اخیر ولایات پکتیا، کابل، کندهار، غور و غزنی شاهد حملات خونین انفجاری و انتحاری بوده‌است.

حمله بر قوماندانی امنیه پکتیا، قرارگاه نظامی در کندهار، ساختمان ولسوالی اندر غزنی و حمله مخالفان مسلح بر مسجد امام زمان در غرب شهر کابل و یک مسجد در ولسوالی دو لینه ولایت غور از حملات خونین اخیر بوده که در آن‌ها ده‌ها نظامی و افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از ادامه تلاش‌ها به هدف سرکوب مخالفان مسلح خبر داده و می‌گوید که عملیات‌ها در مناطق مختلف این کشور راه اندازی شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"وزارت دفاع افغانستان همیشه کوشش کرده که امنیت را در افغانستان تأمین کند به همین خاطر امروز ۱۴عملیات در سیزده ولایت ادامه دارد و نیروهای ما تا حد زیاد تلاش می‌کنند که جلو حملات انتحاری را بگیرند."

آقای وزیری گفت که قطعات کوماندو نیز عملیات‌های را راه اندازی کرده و قوت‌های هوایی برای حمایت از آنان فعالیت دارند.

اما اعضای ولسی جرگه تلاش‌های حکومت را در راستای سرکوب مخالفان مسلح دولت ناکافی خوانده و تأکید می‌کنند که برای موفقیت در جنگ با تروریزم باید مدیریت درست از جنگ صورت گرفته و لانه‌های اصلی تروریستان هدف قرار داده شوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG